Premium

Volvo lanserar året runt-däck – men delar ingen data

Ett säkrare och effektivare val – eller ett alternativ som skapar begreppsförvirring? Volvos nya däck har mötts av kritik. ”Året runt-däck är inte en teknisk benämning utan något som används i marknadsföring” enligt organisationen STRO.

Publicerad

När Volvo förra veckan presenterade sin nya elektrifierade framtid, onlinestrategi samt elbilen C40 släppte de även en annan nyhet. Nämligen sitt nya däck kallat Recharge, som ska vara ett året runt-alternativ. Detta kommer framöver att sitta standardmonterat på Volvos samtliga elbilar som säljs.

Nyheten har väckt en hel del uppståndelse och kritik. Inte minst med tanke på att det enligt däckbranschen i dagsläget inte finns något däck som anses tillräckligt bra för att använda hela året i det nordiska klimatet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här