Volvo lanserar året runt-däck – men delar ingen data

2021-03-17 09:20  

Ett säkrare och effektivare val – eller ett alternativ som skapar begreppsförvirring? Volvos nya däck har mötts av kritik. ”Året runt-däck är inte en teknisk benämning utan något som används i marknadsföring” enligt organisationen STRO.

När Volvo förra veckan presenterade sin nya elektrifierade framtid, onlinestrategi samt elbilen C40 släppte de även en annan nyhet. Nämligen sitt nya däck kallat Recharge, som ska vara ett året runt-alternativ. Detta kommer framöver att sitta standardmonterat på Volvos samtliga elbilar som säljs.

Nyheten har väckt en hel del uppståndelse och kritik. Inte minst med tanke på att det enligt däckbranschen i dagsläget inte finns något däck som anses tillräckligt bra för att använda hela året i det nordiska klimatet.

Så hur tänker Volvo, en tillverkare som av omvärlden förknippas med säkerhet?

– Tidigare har man tittat på sommardäck på torrt väglag och vinterdäck när det är snö och is, men över ett helt år finns det stora partier där det är mittemellan-temperaturer. Tittar vi på greppet när det är runt noll grader kommer både sommar- och vinterdäck till korta, säger Jan Ivarsson, säkerhetsexpert på Volvo Safety Center, till Ny Teknik.

Det är styrkan hos Recharge-däcken, enligt Volvo – att de presterar bättre under en större del av året.

– Tittar vi på säkerhet så är det en kraftig förbättring. Vi har tittat på kunddata och däcken ger ett bättre grepp sett till hela året, säger Jan Ivarsson.

Läs mer: Därför satsar Volvo Cars på att sälja bilar online

Året runt-däck kritiseras

Året runt-däck har kritiserats för att ge en missvisande trygghet då de inte har lika god prestanda under vintern som däck avsedda för säsongen. I Sverige undviker många återförsäljare att använda sig av begreppet för att inte bidra till förvirringen.

Bernt Wahlgren på organsiationen Scandinavian Tire and Rim Organization, som fastställer tekniska normer inom däcksindustrin, säger att de inte använder begreppet.

– Året runt-däck är inte en teknisk benämning utan något som används i marknadsföring. Det man kan säga är att däck är en kompromiss, om man förbättrar en parameter så resulterar det i att en annan sänks. Nordiska förhållanden innebär tuffare utmaningar i och med att vi har rejäla vintrar, men även varmt på sommaren.

Bernt Wahlgren säger att han inte kan kommentera Volvos däck, för det inte finns särskilt mycket information om dem.

– Mig veterligen har man inte hittills utvecklat ett däck som är lika bra som sommardäck och vinterdäck tillsammans. Om de lyckats så skulle det nog vara den största nyheten i däckens historia.

Volvo berättar inte vem tillverkaren är

På den C40 som Volvo visade upp satt det Pirelli-däck, men om det är Pirelli som kommer att tillverka Recharge-däcken vill Volvo inte svara på. Så trots att man som kund kan beställa en bil, som alltså levereras med de nya däcken, vill Volvo inte avslöja tillverkaren. Volvos förklaring är att de för samtal med flera leverantörer.

– Det kan vi inte gå in på i dag, säger Robert Hansson, chef för Vehicle Dynamics & Active Safety Center på Volvo.

Samma sak gäller övrig data och märkning. Volvo avslöjar inte exakta prestanda utan anger bara att de är godkända, inklusive märkningen för vinterdäck (3PMSF), och att mönstret är av en ny konstruktion.

– Mönstret utgår från en sommardäcksstomme, men är en blandning av vinter- och sommardäck, säger Stefan Sällqvist.

Volvo Cars har presenterat nya däck, kallade Recharge. De ska vara ett året runt-alternativ. Det är inte de nya däcken på bilden. Foto: Volvo Cars

Robert Hansson säger att Recharge-däcken har lika bra grepp, ljudnivå och bromsprestanda från nollan upp till 20 grader som ett sommardäck.

– När det kommer till vinterväglag så är det svårt att konkurrera med ett riktigt vinterdäck. Men tittar vi på hur det ser ut i Göteborg i dag (när intervjun gjordes, reds. anm.), med torra vägar och tre plusgrader, då ligger Recharge- och sommardäck på runt 34-36 meter i bromssträcka. Nordiska friktionsdäck ligger i storleksordningen på 46 meter, säger han.

– Så även om vi tappar lite i absolut bromsprestanda under varma torra dagar, så vinner vi så mycket under de flesta förhållandena när man kör och inte utsätts för snö och is, fyller Stefan Sällqvist i.

Volvo: Vi vet inte hur gummiblandningen ser ut

Utöver att de inte ger lika god prestanda under alla väderförhållanden har ett problem med så kallade året runt däck varit hållbarhet, då gummiblandningar som ska prestera under kallare förhållanden ofta slits hårdare när det är varmt. Exakt vad för gummi Recharge-däcken innehåller, eller vad som har gjorts för att de ska klara årets olika förhållanden är inget Volvo kan gå in på.

– Det är information vi inte får själva av vår leverantörer. Vi sitter inte på den informationen, men de har jobbat mycket med sin kemi och livslängden är 50 procent bättre än ett jämförbart året runt däck. Det har hänt otroligt mycket i utvecklingen och leverantörerna säger att om vi kommit för två år sedan med de krav vi hade – så hade de skrattat åt oss, säger Stefan Sällqvist.

Hur ska man som kund veta när ens året runt-däck inte passar?

– Jag tror att väldigt många vet att man ska byta däck när man åker upp till fjällen. Men inte lika många vet att en dag som i dag, här i Göteborg, kör man runt med tio meter eller mer i bromssträcka helt i onödan. Jag har läst många artiklar om bromssträckor på vinterväglag, men inte så många om som tar upp hur det presterar vid nollgradigt på torra vägar, säger Robert Hansson.

– Det är viktigt att vi är tydliga mot våra kunder. Och visst, på snö och is är de inte lika bra. Men kör man i slask fungerar de här däcken alldeles utmärkt, då handlar det mer om våtgreppet, säger Stefan Sällqvist.

Felix Björklund

Mer om: Volvo Cars Däck

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt