Volvo först i världen att serietillverka tunga ellastbilar

2022-09-14 17:08  

Ett viktigt framsteg när Volvo Trucks börjar producera sina storsäljande modeller med eldrift. De nya lastbilarna har en tågvikt på upp till 44 ton och upp till 30 mils räckvidd. ”Vi drar igång serietillverkning före alla våra stora konkurrenter”, säger tillverkningscheff Jens Holtinger.

Artikeln har uppdaterats.

Volvos Lastvagnars elektrifieringsresa går nu in i nästa stadie. Bolaget blir enligt egen utsago den första globala lastbilstillverkaren att inleda serieproduktion av tunga eldrivna lastbilar med tågvikt på upp till 44 ton. 

– Det är ett stort steg att kunna erbjuda de här produkterna i löpande produktion. Vi har en väldigt ambitiös elektrifieringsplan och vi vill vara ledande på det här området, det tycker jag vi visar genom att dra igång serietillverkning före alla våra stora konkurrenter, säger Jens Holtinger som är ansvarig för lastbilstillverkningen på Volvo Trucks till Ny Teknik. 

Det är modellerna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som börjar serietillverkas i eldrivet utförande och de får en räckvidd på upp till 30 mil på en laddning. De här tre lastbilsmodellerna står idag för runt två tredjedelar av Volvos totala försäljning. 

Volvo uppger att de hittills fått beställning på över 1 000 eldrivna tunga lastbilar. Ett antal har tillverkats i förproduktion och levererats till kund, men den stora utrullningen börjar nu när serietillverkningen inleds. 

Foto: Volvo Trucks

Tillverkningen startar i Göteborg

Tuvefabriken i Göteborg har kapacitet för att tillverka 130 lastbilar om dagen. Det innefattar både el- och dieseldrivna varianter. Volvo har inte utvecklat en dedikerad elbilsplattform, utan har en modulär plattform.  

Ellastbilarna byggs alltså på samma produktionslina som de dieseldrivna, även om det gjorts några anpassningar. Battericellerna i fordonen levereras från Samsung och byggs ihop till en början ihop till batteripack anslutning till produktionslinan, men ska längre fram flytta till en batterifabrik i Belgien.  

– Vi får så klart lägga till ett antal förarbeten, men vi har utvecklat lastbilen så att vi kan återanvända många av de fysiska gränsnitt som finns i lastbilen. Där dieselmotorn sitter sätter vi exempelvis in en stor komponent som hanterar styrenheter och olika elektriska komponenter, säger Jens Holtinger.

Volvo vill inte kommentera hur många ellastbilar de inledningsvis kommer att bygga i veckan, men säger att det framförallt står i relation till hur stor efterfrågan är från bolagets kunder.  

– Tack vare vår modulära uppbyggnad av lastbilarna kan vi egentligen bygga ellastbilar i samma takt som vi bygger diesellastbilar. Sedan har vi en upprampning av leverantörsstrukturen eftersom det är många nya komponenter, säger Jens Holtinger.

Förberedd för tillverkning i Belgien

Även produktionslinan i fabriken i belgiska Gent är förberedd för att börja tillverka ellastbilar när behovet finns.  

– Vi är redo att starta där också. I dag ser vi många kunder i Sverige, Norge och Tyskland och de lastbilarna tillverkar vi i Tuve. Vi har inte satt en exakt tidpunkt för tillverkningen i Gent men när vi når en viss volym och ser kundtillväxt i södra Europa startar vi där också, säger Jens Holtinger. 

Ambitionen för Volvo Trucks är att minst hälften av den globala försäljningen ska bestå av eldrivna lastbilar till år 2030.  

Volvo Lastvagnar har nu totalt sex eldrivna lastbilar i sitt modellutbud. Förutom ovan nämnda tyngre lastbilar säljer bolaget sedan tidigare de mindre lastbilarna Volvo FE och Volvo FL samt Volvo VNR i Nordamerika. 

Volvos tunga ellastbilar

Tågvikt: Upp till 44 ton.

Batterikapacitet: Kan konfigueraras med 2-6 batterier vilket ger totalt 180-540 kWh.

Räckvidd: Upp till 30 mil.

Laddning: Full laddning på 9,5 timme (AC 43 kW) till 2,5 timme (DC 250 kW).

Prestanda: 330-490 kW.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt