Volvo etablerar nytt battericenter i Göteborg

2021-09-15 10:17  

En egen återvinningscentral som ska optimera livscykeln. Nu har Volvo öppnat upp en enhet som ska syssla med reparation, renovering och service av elbilars batterier.

Volvo har sedan ett par år tillbaka ett eget batterilabb, en enhet där man tittar på specifikationer och komponenter inför att batterier hamnar i bilar. Nu får labbet sällskap av ytterligare en batterisatsning i form av tre regionala battericentraler för reparation och service. 

De nya enheterna hamnar dock i andra änden av spektrumet, och ska ta hand om batterierna och se till att dessa levererar på Volvos löften om garanti och hållbarhet. 

Av de tre centralerna kommer ett att ligga i USA, ett i Kina och det tredje hamnar hemma på Hisingen. Detta för att kunna samarbeta med Volvos batterilabb.

– Vi jobbar tätt med forskning- och utvecklingsavdelningen, men vårt fokus är eftermarknad och serviceaffären. Om något inträffar med bilen är det vi som tar hand om det, säger Pehr Nohrström som leder teamet ”battery lifecycle services” i Göteborg, till Ny Teknik. 

Läs mer: Analys: Volvo XC40 P8 Recharge – ”En Volvo i hjärtat med fantastisk design”

Pehr Nohrström säger att det nya centret i Göteborg kommer att ägna sig att analysera batterier som kommer in, reparera eller serva dem där det går samt renovera om möjligt. Har det gått så långt att batterierna inte längre ska användas i bilar blir nästa steg analys, samt att titta på så kallade second life-applikationer. 

– Vi kommer inte återvinna batterier själva, men vi hanterar dem inför att de ska skickas till återvinning. Men jag vill slå ett slag för den kunskap som vi har i våra tekniker. Det vi får fram vill vi föra in i kommande bilmodeller och batterier, säger han. 

Volvo ska bli rent elbilsmärke

Men varför görs satsningen nu? Jo, av det enkla skälet att på väg mot Volvos mål om att bli ett rent elbilsmärke –  så måste den här kompetensen byggas upp.

Enligt Susanne Hägglund, Volvos eftermarknadschef, är satsningen enormt viktigt.

– Med vår optimeringsstrategi och våra regionala battericenter som kompetenshubbar ska vi maximera användandet av varje batteri som vi sätter i en bil. Därtill ska vi minimera miljökonsekvenserna samt kostnaderna, säger hon.  

– Det har ju varit stor osäkerhet i industrin om hur länge ett batteri håller. Vår data visar att de håller förskräckligt bra. Och då måste vi ha förmågan att kunna reparera dem och hantera dem på ett effektivt sätt – för våra batterier ska hålla hela bilens livslängd, säger Pehr Nohrström.

Läs mer: Renault i hybridsamarbete med Geely

Kompetensen man bygger upp innebär även att man kan spara pengar – vilket är nog så viktigt i konkurrensen.

– Vi måste ju stå för våra batteriers garanti. Det handlar om att spara pengar där, men även resurser. Istället för att byta ut hela batterier tror vi på att reparera eller renovera. Och om vi gör det så kommer det vara en besparing, säger Susanne Hägglund.

Men kunskapsaspekten är icke att förringa. I takt med att man får data på hur batterier slits och hur problem kring dem kan lösas – får man även insikt i vad som går att förbättra i det här avseendet. 

Smidigt att byta batterierna

Det här är något som eventuellt kan omsättas till att battericentret i framtiden också kan komma att hantera batteribyten och teknikuppgraderingar.

– Ja, det ser vi som något vi skulle göra om det är aktuellt. Vi har lärt oss av erfarenheten från våra laddhybrider och XC40 Recharge på CMA-plattformen. De kunskaperna är införda på SPA2 och de kommande elbilarna. Vi vill ju se till att det ska vara så smidigt som möjligt att byta och reparera batterierna, säger Pehr Nohrström.

Susanne Häggström säger att battericentret må vara nytt, men att det i sig inte skiljer sig från hur Volvo har agerat tidigare.

– I ett större perspektiv har vi stora förhoppningar på att kunna renovera, reparera och återvinna hela bilen. Så det är inte bara batteriet vi ska tänka så här kring. Tittar vi historiskt så renoverar vi mycket motorer och växellådor. Bara under 2020 så handlar det om 40 000 komponenter – vilket innebär stora mängder sparat koldioxidutsläpp.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt