Här är Volvos nya luftfilter: ”Ensamma om det i världen”

2020-09-16 06:00  

Volvo Cars nya luftfilter ska ta bort upp till 95 procent av skadliga partiklar i kupén. ”Vi förladdar luften, lite som en åskurladdning”.

Luftföroreningar är en plåga som många storstäder i världen dras med – och i takt med att allt fler folk flyttar in blir problemet än mer kännbart. De enorma städerna i Asien är tydliga exempel där luftkvaliteten inte bara är dålig, utan där det till och med kan vara direkt hälsovådligt att gå ut vissa dagar.

Men problemet är inte begränsat till Mumbai och Peking. även i Sveriges orsakar luftföroreningar årligen tusentals förtida dödsfall.

Det här problemet vill Volvo adressera och därför har de utvecklat luftreningsteknik. Det nya systemet kallat Advanced Air Cleaner ska bland annat filtrera bort upp till 95 procent av de skadliga PM 2,5-partiklarna som finns i luften.

– Traditionellt renas luften med ett mekaniskt och ett elektrostatiskt filter. I det här systemet förladdar vi luften, lite som en åskurladdning, innan det träffar filtret, vilket innebär att vi ökar avskiljningen av små partiklar mycket bättre, säger Anders Löfvendahl, teknisk expert på luftkvalitet i kupén på Volvo Cars, till Ny Teknik.

Då införs systemet

Systemet införs på bilar av årsmodell 2021 i de modeller som byggs på Volvos större plattformsarkitektur SPA (S90/V90/XC90/S60/V60/XC60), dock kommer det i Sverige att ligga på tillvalslistan.

Utöver högvoltslösningen för förladdning ingår även en sensor i erbjudandet. Det innebär att man kan se exakta förekomsten av PM 2,5 i kupén.

– Då får man ett kvitto på hur rent det är. Sen kan man även se det i Volvo On Call-appen och genom denna kan man även se till att rena kupén på samma sätt som man förklimatiserar bilen, säger Anders Löfvendahl.

Läs mer: Vilka startups klarar krisen i fordonsbranschen?

Hur skiljer sig den här tekniken från koncernkollegan Geelys teknik, G-Clean Intelligent Air Purification?

– Det här är helt eget och vi började långt innan Geely med utveckling, Vi har haft ett väldigt långsiktigt arbete med kupéluft. Det här bygger på teknik som kommer ur hemmaluftrenare.

Hur luftkvaliteten ser ut i displayen. Foto: Volvo

Volvos system liknar inte heller Teslas uppmärksammade system Bioweapon defence Mode som lanserades med Model X.

– Tesla har en helt annan teknisk lösning, så det är som att jämföra äpplen och päron säger Anders Löfvendahl.

Även om Volvo säger att de är först i världen med det här systemet så har ju både Geely och Tesla lanserat teknik vars resultat är liknande.

Team med doftkonnässörer

I det kinesiska märkets fall är filtertekniken jämförbar med de N95 ansiktsmasker som kirurger använder. När det gäller Tesla finns det flera bevis på hur väl deras system filtrera bort partiklar.

Att se till att få in ren luft i bilen är dock inte det enda som Volvo har tittat på. Även materialemissioner, dofter på vanlig svenska, är något som behöver hanteras. För det arbetet har Volvo ett team med doftkonnässörer, eller ”näsor” som de kallas internt.

– Visst kan man analysera saker kemiskt och kvantifiera. Men om en lukt är acceptabel eller ej är väldigt svårt att få en maskin att förstå. För är den störande så kan man ju inte ha den. Det här är inte nytt utan något vi har gjort i 20 år.

Läs mer: ”Den bästa elbilen just nu” – testförare hyllar Polestar 2

Volvo har specialtränade ”näsor” både i Sverige och i Kina. Personal som både ska ha välutvecklat luktsinne, men även som är representativt för alla kunder.

– Vi testar på komponentnivå, systemnivå samt hel bil. De material som hängt med länge har optimerats, och när nya material och materialkombinationer kommer måste man börja om och optimera dem också. Det är stora utmaningar eftersom vi producerar på olika ställen och har olika leverantörer.

Foto: Volvo

Och det är viktigare än man kan tro när det kommer till dofter.

– När SMC (Sheet moulded compounds) var populärt fick man för sig att det skulle kunna vara bra att även ha interiört. Men det fick vi sätta stopp för – det luktar verkligen som när man plastar båt. Och så är det vissa material som helt enkelt inte lämpar sig inne i bilen, säger Anders Löfvendahl.

Men även om man skulle vilja få in ett nytt supermaterial finns det inga tankar om att försöka sminka över en dålig luft med någon parfym.

– Vi har haft parfymdiskussionen väldigt många gånger. Men hittills har vi landat i att vi inte tycker det passar vårt märke. Ska man tillsätta kemikalier måste man ha väldigt bra koll på vad det är för något. Och vi tycker inte att det passar oss.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt