Volvo CE öppnar bränslecellslabb – ”Nästa steg”

2021-05-18 14:49  
Toni Hagelberg, chef för förnybar kraft på Volvo CE, framför en av riggarna i bränslecellslabbet som snart öppnar. Foto: Volvo CE 

Hur används bränsleceller bäst i arbetsmaskiner? Det ska Volvo CE ta reda på i det nya labbet i Eskilstuna.  

I mars drog lastbilstillverkarna Volvo och Daimler i gång det samägda bolaget Cellcentric, som vill bli en ledande tillverkare av bränsleceller för tunga fordon. Båda bolagen menar att vätgas och bränsleceller blir viktiga pusselbitar för att göra vägtransporter fossilfria. 

Snart öppnar Volvo Construction Equipment, som tillverkar arbetsmaskiner, ett labb för utprovning av bränslecellssystem. Labbet byggs i anslutning till Technical Center i Eskilstuna, som öppnade 2015 för att möjliggöra tester av elektriska drivlinor. 

– Det här labbet utgör nästa steg efter Cellcentric. Vi behöver kunna testa bränslecellerna och optimera systemet runt om, med avseende på prestanda och egenskaper, säger Toni Hagelberg, chef för hållbar kraft på Volvo CE, till Ny Teknik.

Vad ska ni testa i labbet? 

– En drivlina baserad på bränsleceller är ju i grunden en elektrisk drivlina. Ett batteri behövs fortfarande, eftersom bränslecellen har vissa begränsningar gällande hur snabbt effektuttaget kan regleras. Verkningsgraden skiljer sig också beroende på arbetspunkt. Det handlar alltså inte om att i detalj utveckla bränslecellsteknik, utan mer optimera systemet utifrån de applikationer och körcykler vi har, säger han. 

Även om Cellcentric ska tillverka bränsleceller åt såväl Volvo som Daimler så är de båda ägarbolagen tydliga med att de fortsatt är konkurrenter på fordonsnivå.  

– Systemet runt bränslecellen ligger till stora delar på respektive grupp att utveckla, säger Toni Hagelberg. 

Vilken av Volvo CE:s maskiner får vi först se utrustad med bränsleceller? 

– Det är för tidigt att säga. Tekniken utprovas fortfarande. Vi behöver förstå vilka begränsningar de har och hur vi optimerar dem för att de ska passa respektive produkt. Samtidigt fortsätter den konkurrerande tekniken i form av batterier att utvecklas löpande. Vi behöver förstå hur de möts och kompletterar varandra, samtidigt som att det nog kommer att ändras över tid.  

När i tiden får vi se den första maskinen med bränsleceller? 

– Vi ligger i fas med Volvogruppens ambition i stort, som säger att det ska ske under andra halvan av detta decennium. Det är rimligt att anta att Volvo CE har en kommersiell produkt på plats då också, säger Toni Hagelberg. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt