Volvo Cars investerar i amorf metall – ska ge effektivare elmotorer

2020-12-22 06:00  

Svenska utvecklingsföretaget Exmet skriver ut komponenter i amorf metall. Nu satsar Volvo Cars stort i bolaget. Målet är elmotorer med högre verkningsgrad.

(Artikeln tillfälligt upplåst till 15 januari)

Exmet utvecklar teknik för att producera detaljer i amorf metall genom additiv tillverkning (3d-printing). Att en metall är amorf (eller icke-kristallin) innebär att atomerna saknar regelbunden struktur, på samma sätt som i fönsterglas och polymerer. Det vanligaste är annars motsatsen, det vill säga en kristallin metall, där atomerna har en regelbunden struktur. Den amorfa strukturen ger bland annat bättre mekaniska och magnetiska egenskaper.

Volvo Cars har nu genom sin teknikfond Volvo Cars Tech Fund gjort en betydande investering i bolaget, och blir därmed huvudinvesterare. Mattias Unosson, vd och medgrundare, vill inte avslöja exakt storlek, men säger att det rör sig om drygt tio miljoner kronor. Volvo Cars blir därmed huvudfinansiär. Det ger stora möjligheter för det lilla bolaget Exmet, som under hösten gått från ett par tre medarbetarare till att kunna anställa ytterligare två.

– Vi är glada för att kunna få till avtalet mitt under coronapandemin. Vi var i stort sett klara när pandemin kom, men då blev det paus på det mesta, säger Mattias Unosson om varför bolaget dröjt till nu med att berätta om samarbetet.

”Sänker förlusterna”

Volvo Cars hoppas att det ska bidra till bättre komponenter relaterade till elektrifiering, till exempel elmotorer, generatorer och omvandlare. Biltillverkaren avslöjade nyligen att den ska bygga sina egna elmotorer i Skövde.

– Vi är med och spelar i alla sammanhang där det behövs en järnkärna. Den amorfa metallen sänker förlusterna, säger han.

Han tar en elmotor som exempel. Den består av en rotor och en stator, tillverkade i mjukmagnetiska material. Elmotorn har visserligen hög verkningsgrad, men också den blir till slut varm vilket ökar förlusterna, i takt med att växelströmmen byter riktning.

Läs mer: Superstål ur 3D-skrivare testas för racing

Det beror bland annat beror på materialets permeabilitet och koercivitet, det vill säga två magnetiska egenskaper som avgör dess motståndskraft mot magnetisering samt värmeförluster vid växlande magnetisering/avmagnetisering. En amorf metall har både bättre koercivitet och permeabilitet än traditionella mjukmagnetiska metaller.

– Amorfa metaller är mycket lättare att magnetisera och man kan växla strömriktningen med lägre förlust, säger Mattias Unosson.

Volvo-avtalet inte exklusivt

Förutom den finansiella delen innehåller avtalet med Volvo Cars även ett tekniskt samarbete. Det är av stor betydelse för Exmet.

– Vi är experter på materialet, de amorfa metallerna och tillverkningsmetoderna. Men vi kan inte designa elmotorer eller omvandlare. Vi bygger sådana här partnerskap för att få tillgång till slutanvändare och applikationskunskapen, säger han och betonar att de båda har samarbetat tekniskt en längre tid.

Avtalet med Volvo är inte exklusivt, så Exmet kan fortfarande skapa samarbeten med andra företag. Mattias Unosson är tydlig med att företagets huvudspår är elektrifiering, men om köparen bygger komponenter för bilar, båtar eller flygplan spelar mindre roll.

Vid nyår lämnar han över vd-rollen till Tomas Hjort, som under hösten rekryterats för att sätta fokus på affärsutveckling.

– Jag och Lena Thorsson har drivit bolaget från Kista i fyra år. Nu tar vi in två till så att vi kan fördela ut uppgifter och bredda kompetensen, säger Mattias Unosson.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt