Volvo Cars: 2025 kan alla våra fabriker tillverka elbilar 

2022-03-28 06:00  

I dagsläget producerar Volvo Cars elbilar i två fabriker. Till 2025 ska det kunna göras i alla sex. Därefter följer en komplex övergång till enbart elbilar. 

Volvo Cars befinner sig mitt i omställningen till att bli en renodlad tillverkare av elbilar. Ambitionen är att vara klar till 2030. Till 2025 ska bolaget ha kommit halvvägs, det vill säga hälften av alla tillverkade bilar ska vara elbilar.  

Företaget har sex monteringsfabriker runt om i världen, i Sverige, Belgien, USA samt tre stycken i Kina. Samtliga tillverkar hybrider men endast två av dem elbilar, fabriken i belgiska Gent och den i kinesiska Taizhou (tidigare kallad Luqiao).  

Redan 2025 ska alla fabriker vara förberedda för elbilstillverkning. Det berättar Anders Bryngelsson, chef för Volvos avdelning Manufacturing Business Office & Environment, på en batterikonferens i Berlin. Hans avdelning deltar i arbetet när Volvo beslutar vilka bilmodeller som ska produceras i vilka fabrik.

Enbart elbilar 2030

Till 2030 är alltså planen att enbart tillverka elbilar. Men fram tills dess måste elbilarna samsas med förbränningsmotorhybrider på det löpande bandet – i samtliga fabriker. En komplex utmaning, påpekar Anders Bryngelsson. 

– Vi har en mixad situation som är rätt svår att hantera. Men det är verkligheten vi lever i, säger han.

Anders Bryngelsson, chef för Volvos avdelning Manufacturing Business Office & Environment. Foto: Johan Kristensson

Antalet komponenter och processer som behövs på respektive fabrik kommer alltså att bli relativt hög under detta decennium, för att därefter minska tills förbränningsmotorn är ute ur leken. 

– Vi måste dessutom göra det med existerande tillgångar. Vi kommer inte att kunna stänga ner fabriker i tre till sex månader utan måste göra det under pågående produktion – under helger, kortare pauser och semestern. Vi måste fortsätta att leverera volym och behålla hög effektivitet, säger han.

Läs mer: Volvo Cars mål: 1 000 km räckvidd – här är nyheterna från Tech Moment

Batterimontering vid varje fabrik

Varje fabrik kommer att utrustas med enhet för batterimontering, som rent flödesmässigt hamnar mellan måleriet och slutmonteringen av fordonet. En liknande enhet finns till exempel redan i Taizhou, men nu tar Volvo ytterligare ett kliv. 

– Nu satsar vi ännu mer på vertikal integration, för att öka effektiviteten och minska kostnaderna, säger han. 

Volvos batteribehov blir stort. 2020 var det 4 GWh. Till 2025 kommer det att ha ökat till uppemot 70 GWh. Tillsammans med Northvolt ska företaget bygga en batterifabrik i Torslanda i Göteborg, med en årlig kapacitet upp till 50 GWh. Utöver det har Volvo avtal med kinesiska CATL och koreanska LG Chem.

Volvo och Northvolts planerade batterifabrik i Göteborg. Foto: Northvolt

Läs mer: Klart: Northvolts och Volvo Cars batterifabrik byggs i Göteborg – ger 3 000 nya jobb

Komplexiteten ökar

Efter presentationen säger han till Ny Teknik att Volvo redan har förmågan att tillverka modeller med flera olika drivlinor på samma löpande band, men att det innebär att komplexiteten ökar. 

– Det finns två typer av komplexitet. Dels för operatören, som måste kunna hantera olika moment för olika bilar. Sen den stora logistikkomplexiteten, att kunna fortsätta föda material när antalet artikelnummer går upp. Men vi lever redan nu i en verklighet där flera fabriker bygger flera modeller med flera drivlinor. Så det gäller att fortsätta bygga för det. 

Ytterligare en viktig fråga för Volvo de kommande åren handlar om att göra modellernas hårdvara kontinuerligt uppgraderingsbara. Elbilsutvecklingen går fortfarande fort framåt. 

– Med tanke på den snabba utvecklingen måste det vi sätter in vara flexibelt för byte. En modell lever normalt sju till åtta år. Under den tiden måste vi förmodligen uppgradera batteripack och elmotor en till två gånger för att vara konkurrenskraftiga. Det ställer nya krav på oss, sa han under presentationen.

Volvo Cars fabrik i Torslanda igen. Arkivbild Foto: Adam Ihse/TT

Läs mer: Kartläggning: Vem bygger batterierna till elbilen?

Fler batterifabriker?

Som exempel tar han den elektriska framdrivningen, där Volvo ju redan har beslutat att bygga elmotorer i Skövde framöver. I dagens elbilar har Volvo första generationens elektriska framdrivning. Andra generation är på väg och den tredje i planeringsfasen. 

– Vi måste hitta ett sätt att kontinuerligt uppgradera vår produktion, säger han. 

Du nämnde under presentationen på batterikonferensen att lokala värdekedjor blir allt viktigare för er. Innebär det att ni även kommer att behöva bygga batterifabriker i USA och Kina? 

– Det får vi återkomma till framöver, säger han.

Fakta: Volvos bilförsäljning 2021 

Så här många bilar sålde Volvo Cars 2021. Procentuell förändring mot 2020 inom parentes. 

Världen: 698 693 styck (+5,6 procent), varav: 

Europa: 293 471 styck (+1,8 procent) 

Kina: 171 676 styck (+3,0 procent) 

USA: 122 173 styck (+10,9 procent) 

Övriga världen: 111 373 styck (+15,2 procent) 

 

27 procent av det totala antalet sålda fordon 2021 var laddbara, jämfört med 17 procent 2020.  

3,6 procent av det totala antalet sålda fordon 2021 var elbilar, jämfört med 0,7 procent 2020.  

Källa: Volvo Cars. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt