Volvo bygger laddnätverk för tunga fordon med OKQ8 

2022-05-04 17:03  
På dessa platser vill Volvo och OKQ8 bygga laddstationer med en effekt om 350 kW. De grå cirklarna representerar 10 mils radie, vilket är vad Volvos ellastbilar minst rullar på en laddning. Foto: Volvo Lastvagnar

44 laddstationer och över 90 laddpunkter. Det är målet när Volvo Lastvagnar och OKQ8 vill bygga laddnätverk. Men de statliga pengarna är inte godkända ännu. 

Tillverkare av tunga fordon brukar lyfta fram bristen på laddmöjlighet som ett av de största hindren för utrullning av elektriska lastbilar.  

Nu vill Volvo Lastvagnar och OKQ8 dra sitt strå till stacken genom att etablera 44 laddstationer i Sverige. Totalt över 90 enskilda laddpunkter är planen, var och en med kontinuerlig effekt om 350 kW.  Samtliga laddpunkter kommer att vara publikt tillgängliga för alla tunga elfordon oavsett tillverkare. 

Men genomförandet är fortfarande beroende av att Energimyndigheten beslutar att bevilja stöd enligt utlysningen Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter. Totalt drygt 1,5 miljarder kronor finns att fördela.

Så vitt Susanne Frödin, PR- och informationschef på Volvo Lastvagnar Sverige, vet har dock bolagen inte ansökt om någon specifik summa, utan endast om att 44 stationer ska byggas. Volvo väntar sig att Energimyndigheten lämnar besked i juni.

Läs mer: Scania satsar på fler laddstationer ”En viktig pusselbit framåt”

Blir laddstationerna av om ni inte får stödet? 

– Vi, precis som OKQ8, har ambitionen att bygga fler laddstationer. Men i och med att det handlar om så många stationer i ansökan så är väl mängden beroende av de eventuella stödnivåer vi får, säger Susanne Frödin till Ny Teknik. 

29 av stationerna placeras vid Volvo Lastvagnars och dess återförsäljares anläggningar, resterande 15 hos OKQ8.

Läs mer: Regeringen vill se fler laddstolpar för tunga fordon

Varför hamnar så många av stationerna hos er? Ligger inte OKQ8:s anläggningar strategiskt bättre till? 

– Ett av de viktigaste kraven för att få söka pengarna är att laddstationerna blir tillgängliga gör alla. Det är jätteviktigt att tunga lastbilar och bussar kan komma in till laddstationerna, och är något som våra kollegor har tittat på, bland annat med underlag från initiativet Reel inom samverkansplattformen Closer. De har analyserat massor av data för att identifiera de stora trafikflödena och detaljer kring möjlig fordonshöjd och så vidare. Genom att ta in alla de parametrarna blev bedömningen att detta är den bästa, säger Susanne Frödin. 

Om Energimyndigheten beviljar stödet i juni räknar bolagen med att kunna ta laddnätverket i drift under 2023. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt