Volvo börjar tillverka ellastbilar av fossilfritt stål 

2022-05-24 14:30  
Rambalkarna som ska tillverkas av fossilfritt stål visas i grönt på bilden. Foto: Volvo

Snart kommer det att gå att köpa en ellastbil från Volvo delvis gjord av SSAB:s fossilfria stål. Men det finns hinder framåt. Hur ser det till exempel ut med tillgången på material?

I oktober i fjol visade Volvo upp världens första maskin tillverkad av fossilfritt stål, en autonom och eldriven lastbärare från Volvo CE.  

Nu meddelar Volvo att de under tredje kvartalet i år kommer att börja använda fossilfritt stål även i tillverkning av företagets lastbilar, främst eldrivna sådana.

Läs mer: Här är världens första fordon av fossilfritt stål

Men det handlar om en ”småskalig introduktion” till att börja med. 

– Volymerna av tillgängligt stål är begränsade och vid produktionsstart i Q3 räcker det inte för att använda i alla ellastbilarna, därav småskaligheten, skriver Volvo Lastvagnars pressansvarige Jan Strandhede i ett mejl till Ny Teknik. 

Hur många lastbilar räknar ni med att det blir i år, på ett ungefär? Och hur ser det ut 2023? 

– Det viktigaste nu är att vi är i gång med detta. Än så länge är tillgången begränsad och vi vet ännu inte vilka volymer vi kan få från SSAB, säger Jan Strandhede.

SSAB levererar det fossilfria stålet

Stålet är tillverkat av järn som framställts genom reduktion med förnybar vätgas i stället för fossilt kol. SSAB ingår i konsortiet Hybrit som har byggt en pilotanläggning för produktion av järnsvamp i Luleå tillsammans med LKAB och Vattenfall. Den större demonstrationsanläggningen i Gällivare ska vara igång 2026.  

Komponenten till lastbilarna som till en början ska tillverkas av fossilfritt stål är rambalkarna. Det behövs två stycken och de väger sammanlagt ungefär 360 kilo, men det beror även på hur långt fordonet är, enligt Jan Strandhede.

567 kilo koldioxidbesparing

SSAB räknar med att konventionell tillverkning av råstål ger upphov till utsläpp av 1,6 ton koldioxid per ton stål. För det fossilfria stålet är motsvarande värde 25 kilo per ton stål, alltså bara 1,6 procent. 

Använder man samma värden som ovan på 360 kilo rambalk innebär det alltså en utsläppsbesparing på 567 kilo koldioxid.  

Kommer lastbilar med rambalk av fossilfritt stål att kosta mer, och hur mycket i så fall? 

– Det är en högre kostnad, men vi ser att kunderna letar lösningar som reducerar CO2 och då är det naturligt att inte bara titta på utsläpp från körning utan även de som produktionen orsakar. Nu använder vi den mängd stål vi får och när leveranserna ökar kommer det att bli ett kundval, säger Jan Strandhede. 

Volvo säljer i nuläget tre eldrivna lastbilsmodeller i Europa (FL, FE och FM/FMX Electric). I USA säljs även VNR Electric. Senare i år ska Volvo inleda serieproduktion av den större ellastbilen FH Electric, med 40 tons lastkapacitet.  

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt