Premium

Volvo 140: Bruksbilen som sprängde miljonvallen

Under några år var den Sveriges mest sålda bil. Idag finns bara några tusen kvar i trafik, men många av dem vårdas ömt av samlare och entusiastklubbar. Det handlar om 140-serien, den första Volvo som tillverkades i över en miljon exemplar.

Publicerad

I flera år hade det gått rykten om Volvos kommande modell, och den 17 augusti 1966 var det äntligen dags. Nästan 400 journalister hade samlats i Lorensbergs festvåning i centrala Göteborg, där den nya Volvo 144 lyftes in i lokalen med kranar.

Men samtidigt rådde stort pådrag efter den i dag riksbekante Clark Olofsson och hans kumpan Gunnar Norgren, efter att den sistnämnde skjutit ihjäl en polisman vid ett misslyckat inbrott ett par veckor tidigare. Samtidigt som trälådorna med splitternya demonstrationsbilar lyftes in i festlokalen, fick polisen ett tips om att de båda efterlysta fanns i publiken på Lorensbergs Bio tvärs över gatan. Biografen utrymdes omedelbart, ett antal av de närvarande reportrarna omdirigerades för att bevaka polisinsatsen, och nylanseringen fick inte det odelade mediefokus Volvo hoppats på. Polisens tips visade sig för övrigt vara felaktigt.

Den snöpliga premiärvisningen till trots, blev bilen snabbt en succé. Serietillverkningen av fyradörrarsmodellen inleddes två dagar efter lanseringen, och på åtta år blev 140-serien Volvos första miljonsäljare.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera