Vintertest av Fords nya elbil ska övertyga köparna i USA

2019-09-11 07:02  
Foto: Ford

Den Mustang-inspirerade crossovern ska ta täten i Fords nya palett av elbilar. Men för att teknikskiftet ska bli av krävs utbildning. För 42 procent av amerikanerna tror att elbilar behöver bensin.

Ford släppte en teaser om sin nya elbil i mars. Tillverkaren meddelade då att den Mustang-inspirerade crossovern skulle lanseras i samband med att Tesla släpper sin Model Y.

Den kommande Forden är uppenbarligen av stor betydelse för bolagets skifte till ett elektrifierat modellutbud. I en artikel konstaterar tillverkaren dock att övergången kommer att kräva utbildning av de inhemska konsumenterna.

Nu visar man upp en maskerad version av den nya crossovern, bland annat från Smithers Winter Test Center i Michigan. Den oro Ford vill skingra hos konsumenterna är bland annat synen på elbilar som tråkiga att köra och att batterisystemen påverkas negativt vid kallt väder.

Läs mer: Nya tester visar: Audio E-tron säkraste elbilen hittills

Enligt Ford skulle nära 80 procent av amerikanerna inte välja ett elfordon för att köra i extremt väder. Men tillverkaren konstaterar att de flesta amerikaner torde bli överraskade om de visste att kalla och bergiga Norge är den ledande elbilsmarknaden i Europa, med över 35 000 sålda exemplar under det första halvåret. I USA ligger stekheta Kalifornien och snörika Denver i topp.

Batterier påverkas av kyla

Batterierna påverkas förvisso av kyla, om än inte i den utsträckning som amerikanska konsumenter fruktar. För att lugna köparna har Ford valt att använda extra stora batterier till sina elbilar, som testas ned till 40 minusgrader. Till detta kommer en förbättrad mjukvara som ska ge en maximal räckvidd när föraren behöver det. För en optimal prestanda är det viktigt med rätt kylning samt förkylning när batteriet är uppkopplat.

Över två tredjedelar av amerikanerna och 68 procent av européerna anser att elfordon inte har kapacitet för att dra och bära tung last. Och strax under 65 procent av amerikanerna skulle inte välja en elektrifierad modell för att få fyrhjulsdrift. För att bota den villfarelsen lät Ford prototypen av deras eldrivna F-150-pickup dra ett antal tågvagnar lastade med pickups. Utbildningsinsatsen har dock en bit kvar med tanke på att 42 procent av amerikanerna tror att elbilar kräver bensin för att köras. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt