Vidde bygger cirkulär eldriven snöskoter – Skistar beställer 50 stycken 

2022-11-15 17:16  

En eldriven snöskoter med tio mils räckvidd. Men också en plattform som ska kunna ladda isborren ena dagen och frakta virke till stugbygget nästa. Startupbolaget Vidde siktar på serieproduktion i Jörn kring 2024–2025. 

Idén föddes när grundarna Christian Lystrup, Yalda Mirbaz samt Örjan Berglund, som skulle komma att bli en tidig investerare, var inbjudna till en skotersafari på ett vildmarkscentrum utanför Skellefteå. Upplevelsen blev som bäst när de bensindrivna skotrarna stannat och avgaserna lagt sig, tyckte de.

Vildmarkscentrat berättade att det enda alternativet till bensindrift de hittat var kanadensiska tillverkaren av elektriska skotrar, Taiga. Tanken om att starta tillverkning i Sverige väcktes hos de tre.  

– Det fanns ett tydligt behov, men ingen som riktigt ägde frågan. Samtidigt fanns det många bolag som gjorde elektriska motorcyklar och annat. Så vi bestämde oss för att fixa det här, säger Christian Lystrup, vd på bolaget Vidde som de grundade i augusti 2021, till Ny Teknik.

Elektrifiering inte nog

Att byta ut drivlinan på en bensindriven skoter till en elektrisk är väl egentligen ingen konst, fortsätter han. Men att år 2022 endast göra något tidigare fossildrivet elektriskt räcker inte, menar han. 

– Vi måste ställa om till ett cirkulärt tänk. Vi gör en ny teknisk plattform. På så sätt kan vi nå en större och ny målgrupp och nya användningsområden. Har du el med dig ut i naturen skapar det helt nya möjligheter. Verktygstillverkare ställer till exempel om till elektriskt men det är svårt i skogen om man inte har med sig ett riktigt batteripack, säger han. 

Med cirkulärt tänkande syftar han på ett fordon som är långlivat och anpassningsbart. Därför är skotern uppbyggd av moduler som kan bytas ut och anpassas beroende på användning. 

– Ena dagen kanske du vill fiska och ladda elborren. Nästa dag vill du använda den för att dra med dig byggmaterial till stugan som ligger off grid (och där man då har nytta av en powerbank, reds. anm). Allt det ska du kunna göra med samma fordon, säger Christian Lystrup.

Cirkulär design

Några bilder på skotern har företaget ännu inte släppt. Men den kommer inte att se ut som en “vanlig” skoter.  

– Den kommer att se ut som en skoter, men annorlunda, något eget. Det finns inga cirkulära produkter inom detta segment, bara linjära. Cirkulära produkter är designade enligt en annan grundprincip, säger han. 

Viddes team består ännu så länge enbart av tre personer och bolaget förlitar sig till stor del på samarbetspartners för själva utvecklingen. Forskningsinstitutet Rise, T-Engineering och Swedspot är exempel på organisationer som bistår. Christian Lystrup har själv en bakgrund som teknisk officer i det militära och har även drivit en marknadsbyrå inriktad mot områden som fordonsindustri och  hemelektronik.  

Arbetet med en prototyp ska strax dra i gång och kommer att pågå under våren. Till nästa vinter ska en förserie vara klar för testning ute på fjället. Under tisdagen meddelade fjällturismbolaget Skistar att de har förbeställt 50 skotrar av Vidde, vilket innebär att det totala antalet förbeställningar uppgår till 75. 

– Skistar blir en partner vid testerna. Skotern ska få jobba i deras liftsystem. Det passar bra, eftersom de har tillgång till tekniker och el. De kör på dagen och kan ladda på natten. Deras skotrar går dessutom 1 000–1 500 mil per år så det blir ett maxtest, säger han.

Cirka 20 kWh

De flesta komponenterna hoppas Vidde kunna köpa från hyllan, men inga avtal är ännu slutna. Batteriet kommer att inneslutas i en ”termos” som gör att klimatet efter några minuters uppvärmning blir behagligt även för en så köldkänslig produkt. Energilagringskapaciteten blir omkring 20 kWh vilket ska räcka till cirka tio mils körning. 

Men underlaget har stor påverkan på räckvidden. 

– Det spelar stor roll. Kör du ”freeride” i lössnö går det år mycket el. Finåker du i förpreppat spår är det annorlunda, säger han. 

En normal skotertur är enligt Christian Lystrup 3,5–5 mil, så räckvidden kommer att passa många, men inte alla.  

Serieproduktionen är planerad till 2024–2025. Tanken är att det ska ske i en nybyggd fabrik i Jörn utanför Skellefteå, som ska sysselsätta cirka 200 personer och till en början producera 960 fordon om året. Men innan den står klar kommer bolaget förmodligen behöva en mindre lokal för att komma i gång. 

– Vi ser framför oss en mjukstart i en lokal dit vi flyttar medan fabriken i Jörn byggs upp. I Jörn finns järnvägen, grön el, riksvägar och mark – alla de bitar som behövs för att etablera sig på den europeiska marknaden. Det passar utmärkt, säger Christian Lystrup.

100 miljoner kronor

Vidde räknar med att behöva ungefär 100 miljoner kronor för utveckling och industrialisering. Hittills har pengarna kommit in genom stöd från olika håll, samt eget kapital. Men jakten på extern finansiering är inledd. För tillfället pågår en runda om 23 miljoner kronor, där 6 miljoner ska samlas in nu och resterande 17 miljoner ska inhämtas till våren, i vad Christian Lystrup beskriver som en dubbelrunda. 

– Vi vill gärna hitta rätt investerare som förstår sig på cirkulärt och grönt tänk, säger han. 

Den aktör som hittills har kommit längst inom elektriska snöskotrar är kanadensiska Taiga, som efter lång väntan i våras fick ut en trio skotermodeller på den europeiska marknaden.  

Precis som elbilstillverkaren Tesla bygger Taiga ett eget laddnätverk, för tillfället i Nordamerika men på sikt även i Europa. Vidde kommer att samarbeta med en kraftaktör gällande laddinfrastruktur, säger Christian Lystrup. Men vilken aktör det kan tänkas bli vill han inte säga. 

– Det är lite för tidigt för det. Vi ser inte att vi är bäst på laddsystem utan har då en laddpartner med oss. Är det en ort med många skotrar kan det vara värt att investera i en laddplats. Mobilitet är en kombination av fordon och el. Man behöver ha båda piporna så klart, säger han. 

Johan Kristensson

Mer om: Snöskoter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt