Premium

”Vi har fått utveckla helt nya beräkningsverktyg”

Utvecklingen av det segeldrivna bilfartyget WPCC har klivit in i en ny fas. Ny Teknik var med när en miniatyrmodell testades i den 260 meter långa släprännan på Chalmers.

Publicerad

Att driva fartyg med hjälp av vindens kraft hör knappast till kategorin ny teknik. Men den uråldriga metoden har fått ett plötsligt uppsving tack vare ökat fokus på utsläpp. Utsläppen från sjöfarten ska minska med hälften till 2050, det är branschorganisationen IMO överens om.

Vi har tidigare berättat om fartygsdesignfirman Wallenius Marine som tillsammans med marinteknikföretaget SSPA och Kungliga tekniska högskolan utvecklar ett koncept för ett bilfraktande segelfartyg, kallat WPCC. Projektet har konstaterat att det är möjligt att frakta omkring 7 000 bilar över Atlanten under förutsättning att farten sänks till cirka 10 knop jämfört med ordinarie 17. Fördelen är en drastisk sänkning av energiåtgången med i storleksordningen 80-90 procent (vindenergin borträknad).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här