Veoneer ska ta nästa generations rotationslidar till marknaden

2019-01-09 06:00  
Svenska Veoneer ska industrialisera en rotationslidar åt en global biltillverkare. Med hjälp av lidarn kan en bild av omgivningen i form av ett punktmoln skapas. Foto: Veoneer

Autoliv-avknoppningen har fått i uppdrag att industrialisera nästa generations rotationslaser åt en global biltillverkare. Tekniken ska användas i ett program för självkörande bilar.

Svenska Veoneer utvecklar bland annat avancerade förarstödssystem och teknik för självkörande bilar. Företaget bildades i somras efter att bilsäkerhetsföretaget Autoliv avknoppade sin elektronikavdelning.

Veoneer berättar nu att det har vunnit ett kontrakt med en global biltillverkare gällande konstruktion och produktion av ett nytt lidarsystem för självkörande bilar. Lidarn är av rotationstyp vilket innebär att den snurrar 360 grader och kontinuerligt läser av omgivningen.

Lidar används av många biltillverkare för att skapa en realtidsuppdaterad bild av vad som finns runtomkring bilen. Det finns olika metoder att producera bilden på men den är en nödvändighet för att möjliggöra en rad funktioner där den mest extrema av dem är en bil som kan navigera helt på egen hand.

Veoneer industrialiserar Velodynes teknik

Veoneers kontrakt handlar om att industrialisera det amerikanska företaget Velodynes lidardesign för en specifik men ännu icke namngiven global biltillverkare.

– Jag kan tyvärr inte säga någonting om vilken tillverkare det handlar om. Men det är en volymmässigt stor aktör som har ett eget program för utveckling av en autonom bil, säger Thomas Jönsson, kommunikationschef Veoneer.

Läs mer: Så ska Sverige bli ledande inom geofencing

Velodyne, mest känt för sina bashögtalare, har utvecklat lidarsystem sedan 2005 men knoppade 2016 av verksamheten i ett eget bolag, Velodyne Lidar.

Veoneer samarbetar sedan 2017 med Velodyne Lidar. Ett liknade kontrakt gällande industrialisering har redan slutits, också det med en ännu ej namngiven tillverkare. Men detta det senaste kontraktet är betydligt större, betonar Thomas Jönsson.

”Velodyne är innovatören”

Veoneer kommer att fortsätta utveckla rotationslidarn men framför allt industrialisera den. I uppgiften ligger också att integrera produkten i tillverkarens fordon.

– Vi har stark erfarenhet på båda områdena. Velodyne är innovatören, vi är industrialiserings- och integrationspartnern. Detta är vårt andra referenskontrakt och visar att modellen har potential, säger Thomas Jönsson.

Läs mer: Volvos autonoma framtid ska säkras med Ericssons 5g-teknik

Veoneer har i dag ingen egen tillverkning av lidarsystem men köpte 2017 den del av det svenska företaget Fotonic som utvecklar lidarteknik.

– De fungerar som en utvecklingsavdelning. Vi har ännu ingen egen lidarprodukt men har fått expertis, säger Thomas Jönsson.

Så väl Velodyne Lidar som Veoneer visar hur utvecklingen av självkörande fordon ger upphov till nya affärsmöjligheter för företag som tidigare sysslat med helt andra saker.

Ytterligare ett exempel är Nvidia som gjort sig kända som tillverkare av grafikkort men vars processorteknik visade sig lämplig för att också sy ihop och begripliggöra informationen från de många sensorer som behövs för att möjliggöra automatiserad körning.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt