Premium

Vatten i växellådan ska ge elbilar längre räckvidd

En växellåda med vatten som smörjmedel. Det låter osannolikt, men nere på Lindholmen är det exakt det CEVT nu ska studera. ”Vi hoppas kunna realisera drastiskt sänkta friktionsförluster”, säger Tommy Brandt som leder projektet.

Publicerad

När det kommer till fordonsdrivlinor är hög verkningsgrad något alla eftersträvar. Ju högre dess bättre. Övergången från förbränningsmotorer till elmaskiner har inneburit ett rejält kliv, men det finns fortfarande mer att göra.

Geely-ägda CEVT ska tillsammans med SKF och Luleå tekniska universitet driva ett projekt om vattenbaserade smörjmedel – för att ersätta oljebaserade diton.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här