Vatten i växellådan ska ge elbilar längre räckvidd

2021-07-13 06:00  

En växellåda med vatten som smörjmedel. Det låter osannolikt, men nere på Lindholmen är det exakt det CEVT nu ska studera. ”Vi hoppas kunna realisera drastiskt sänkta friktionsförluster”, säger Tommy Brandt som leder projektet.

När det kommer till fordonsdrivlinor är hög verkningsgrad något alla eftersträvar. Ju högre dess bättre. Övergången från förbränningsmotorer till elmaskiner har inneburit ett rejält kliv, men det finns fortfarande mer att göra.

Geely-ägda CEVT ska tillsammans med SKF och Luleå tekniska universitet driva ett projekt om vattenbaserade smörjmedel – för att ersätta oljebaserade diton.

– Det finns flera fördelar med vattenbaserade smörjmedel som vi ser, men det största är att vi hoppas få till minskade energiförluster i transmissionerna. Men der finns även andra fördelar när det gäller energibesparing och vatten har bättre termiska egenskaper som kan påverka positivt, säger Tommy Brandt, systemingenjör på CEVT.

Direkta effekter

Tommy Brandt säger att minskad friktion och energibesparingarna ger direkta effekter när det kommer till verkningsgrad. Och om man tittar på en elbil så är varje procents ökning välkommen.

– Jag vågar inte säga exakt vad vi kan uppnå, men jag tror att vi kan realisera en ökning på två procent. Det kan man nästan direktöversätta till ökad räckvidd vilket är högst relevant för en elbil. Då kan du antingen minska antalet laddcykler, med de positiva effekterna det innebär för elnät och de bitarna – men även fördelen att du som kund inte behöver ladda lika ofta. Man kan även växla in vinsten mot exempelvis mindre batterier, säger han.

– Att du använder vatten innebär även att det finns en grön aspekt. Visst, nu är det inga större mängder växellådsolja som ersätts och ur det globala perspektivet av fossila oljor så är det inte mycket. Men det är en liten del.

Läs mer: Nu inleder BMW ”vardagstest” av vätgasbilar

Vinsterna är onekligen lockande, men vad är baksidorna – och vilka stora utmaningar finns? CEVT-ingenjören säger att det finns en hel del.

– Det finns givetvis risker med att gå över till vattenbaserade smörjmedel och vi står inför rejäla utmaningar. Tittar du på en elbil så tenderar den att ha färre växlar än en bil med förbränningsmotor. Det innebär att man ligger längre tid på samma växel, eller kanske den enda växeln, vilket innebär längre belastningscykler. Då måste vi ta reda på hur smörjmedlet beter sig under dessa förhållanden. Hur det i grunden påverkar rörliga delar som kuggar och lager. Vi måste även lära oss hur vi ska adressera nya fel och hur de skiljer sig från tidigare.

Hur växellådorna ser ut kommer man titta närmare på och även om Tommy Brandt säger att han inte tror det kommer krävas enorma modifieringar – så innebär övergången till vattenbaserade smörjmedel att vissa saker kan behövas justeras.

Hoppas på ”rejäla kliv”

Projektet, som Energimyndigheten är med och finansierar, löper fram till 2024 och ännu så länge är forskningen och kunskapsläget om vattenbaserade smörjmedel ganska begränsad.

– Det börjar tittas på det från andra håll och det finns några studier. Men vi hoppas att vi ska ta rejäla kliv med det här projektet. Min personliga dröm är att vi här ska få till energibesparingen, men även se att lösningar på livslängd faller gynnsamt ut. Och att vi därmed inom en överskådlig framtid kan titta på verkliga implementeringar.

– Att Energimyndigheten är med skulle jag säga är en vital del. Vi hade nog intresserat oss för det här ändå, men det skänker en trovärdighet åt hela projektet. Att vi har med SKF, som är världsledande inom sitt område samt Luleå som enligt oss är ledande inom tribologi i akademin är väldigt viktigt. Den här uppställningen, med SKF:s komponentkunskap, Luleås grundforskning och CEVT som kan ta det till systemnivå –gör att vi tror det går att realisera.

Läs mer: Lexus förklaring – därför är nya laddhybriden NX 450h+ ”sämre” än Toyota Rav4

Så när kan vi då få se en växellåda med vatten i en Volvo eller Polestar? På den frågan svarar Tommy Brandt.

– Från mitt perspektiv, som kanske är färgat av mina förhoppningar – realistiskt skulle jag säga att 2025 kan vi nå industrialisering. Sen är det vi utvecklar för hela Geely-gruppen, men även andra kunder som kan bli aktuella i framtiden. Vi ser ingen begränsning på vilka vi servar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt