Vasas nya bultar ska hålla i minst 100 år

2018-05-11 09:40  

Det har tagit sju år att ersätta över 4 000 av bultarna som håller ihop regalskeppet Vasa. De nya, specialtillverkade bultarna i ett avancerat stålmaterial ska hålla till åtminstone 2100-talet.

När regalskeppet Vasa bärgades den 24 april 1961 saknades många av de ursprungliga bultarna från 1600-talet. Nya järnbultar slogs i, men de började snart rosta.

Rosten började i sin tur lösas upp i det konserveringsmedel som skeppet hade besprutats med, och äta sig in i träet. Skulle skeppet bevaras för kommande generationer behövde tusentals bultar bytas ut.

För sju år sedan började det omfattande arbetet att ersätta fler än 4 000 av Vasas över 5 000 bultar med nya höglegerade varianter. Läs mer här om hur de är tillverkade och fungerar.

Tisdagen den 8 maj hjälptes timmermännen Robert Jonsson, Åsa Egerquist och Ove Olsen åt att varsamt och med hög precision slå in den sista av dem.

– Den här trögbultskonstruktionen är extremt beroende av att hantverkarna gör helt rätt, så de inte rymmer upp för mycket i hålen. När förutsättningarna är svåra och lite olika för varje hål, då blir det en stor utmaning för dem, berättar ingenjör Anders Ahlgren på Samling Vasa om det unika projektet.

Läs mer: Vasa får bultar av superstål

Anders Ahlgren var tidigt inblandad i utformningen av bultarna som Sandvik Materials Technology sedan tog sig an att tillverka. Arbetet har behövt utgå från bultarna som sattes in på 1960-talet, berättar han.

– Det har påverkat och styrt oss, tvingat oss att göra på ett visst sätt som vi inte hade planerat för helt från början. Varje bulthål skiljer sig åt. Det har varit svårt. Det var också en stor utmaning få till en bra passning för bultarna på grund av de förskjutningar som har funnits i skrovet. Det är ett väldigt viktigt moment för att låsa alla timmerdelar till varandra.

Bultarna, som håller ihop Vasas skrovhalvor, är gjorda av en speciallegering. Det är ett rostfritt stål som förutom järn innehåller bland annat krom, nickel och molybden. Bultarna spänner över flera lager trä och behöver följa med i rörelsen för att inte förändra trycket på skeppet. Skulle tryckökningen bli för stor kan bulten äta sig in i, och skada, träet. Ett för lågt tryck gör skeppet instabilt.

Läs mer: Vasas superbultar mäts varje timme

De nya bultarna ska vara starka, flexibla, säkra. De är också 60 procent lättare än den gamla varianten, vilket har minskat Vasas vikt med ungefär åtta ton.

Att bultarna kunde bli så mycket lättare än de tidigare beror på de har ett väldigt tunt foderrör, med en dragstång i mitten, förklarar Peter Nordin. Han är underhållsingenjör på Sandvik och har arbetat med konstruktionen av bultarna sedan samarbetsprojektet med Vasamuseet officiellt började år 2011.

Då var det inte klart hur bultarna skulle bli skonsammare mot skeppet Vasa än de gamla varianterna, berättar han. Mätningarna av den nya konstruktionen är lovande så här långt.

– Vi vet att ingenting rör sig mer än det ska. Vi vet att den inte sjunker in i träet på samma sätt som det gjorde med de fasta förbanden man hade förut. Fjäderbelastningen gör att vi låter skeppet leva.

Specialbultarna ska hålla i 100-150 år. Vasamuseets förhoppning är att kunna bevara skeppet i 1 000 år.

Nya bultar har minskat Vasas vikt med åtta ton

Den 8 maj ersattes den sista av över 4 000 bultar i regalskeppet Vasa ut till en ny specialgjord variant, inom ramen för ett forsknings- och utvecklingsprojekt mellan Sandvik Materials Technology och Vasamuseet/Statens maritima museer. Skeppet har fler än 5 000 bultar.

Enligt Sandvik Materials Technology är de nya bultarna extremt korrosionsbeständiga och mycket starka. De är sammansatta av flera material, huvudsakligen de rostfria stålsorterna hyper-duplexmaterialet SAF 2707 HD och super-duplex SAF 2507. Dessa innehåller utöver järn bland annat 25-27 procent krom, 6,5-7 procent nickel, 4-4,8 procent molybden.

Den nya bultkonstruktionen väger cirka 60 procent av den gamla, vilket har bidragit till att minska Vasas vikt med cirka åtta ton.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt