Världens snålaste passagerarflyg blir vätgasdrivet

2022-06-21 11:01  

Otto Aviation kallar sitt jetplan för världen mest bränslesnåla. Nu ska de testa att bygga en utsläppsfri variant med vätgasdrift ihop med Zeroavia.

Det lilla jetplanet Celera 500L från Otto Aviation tar sex passagerare, och förbrukar bara mellan 13 och 9,4 liter flygbränsle per 100 kilometer. Nu hoppas företaget sänka utsläppen ytterligare genom att bygga en variant som drivs med en vätgasmotor från Zeroavia, skriver Interesting Engineering.

Sänker utsläppen med 80 procent

Det är tack vare den cigarrformade flygplanskroppen som Celera 500L kan skryta med upp till 80 procent lägre utsläpp än konventionella privatjet i samma storleksklass. Det har en räckvidd på upp till 4 500 nautiska mil (drygt 8 300 kilometer) och en marschfart på runt 740 kilometer i timmen. 

Celera 500L är fortfarande inte i produktion, men Otto Aviations prototypplan har samlat på sig 51 flygtimmar under 55 testflygningar. Målet är att planet ska vara färdigt för serietillverkning under 2025. Det ska då kunna ta upp till 19 passagerare. 

– Data från den första fasen av våra flygtester visar att vi är på väg att nå våra mål för flygplanet, säger vd William Otto Jr till Interesting Engineering

Läs mer: Volvo presenterar första vätgaslastbilen – siktar på 100 mils räckvidd

En rendering av Celera 500L. Foto: Otto Aviation

Vätgasdrivet jetplan med räckvidd på 185 mil

Nu satsar bolaget på att bygga en utsläppsfri version av Celera 500L med hjälp av en Zeroavias vätgasdrivna motor ZA600 med en effekt på 600 kW. 

Med vätgasdrift ser bolagen potential till en räckvidd på ungefär 1 000 nautiska mil, vilket motsvarar runt 1 850 kilometer. 

– Zeroavias vätgasdrivna eldrivlina hjälper oss att förverkliga det åtagande Otto har att sänka driftkostnaderna och klimatpåverkan för operatörerna. Otto strävar efter att tillhandahålla de mest effektiva flygplanen i ordets alla bemärkelser: att minimera underhålls- och driftkostnader och att minska utsläppen, säger William Otto Jr i ett pressmeddelande. 

Zeroavia jobbar sedan tidigare med att vätgaskonvertera ett passagerarplan av modell De Haviland Q400, med plats för 76 passagerare. Det ska vara i luften under 2023. 

Ambitionen är att ett utsläppsfritt flygplan från Otto Aviation ska finnas tillgängligt till 2027. 

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt