Vår laddinfrastruktur är bäst i EU – men bygget bromsas

2021-04-21 14:33  

För att nå sitt mål måste Europa bygga 3 000 nya laddpunkter i veckan. Ställt mot antalet elektrifierade bilar är Sveriges laddinfrastruktur bäst i EU – men enligt Recharge bromsas utbyggnaden av sega nätägare.

Europeiska kommissionens stöd kring att bygga upp medlemsländernas laddinfrastruktur och hanteringen av bidragspengar för ändamålet har granskats av Europeiska revisionsrätten, ECA. Ambitionen inom EU är att det till 2025 ska finnas en miljon tillgängliga laddpunkter, men verkligheten släpar efter rejält. Det rapporterar Reuters.

Mellan 2014 och 2020 ökade andelen laddpunkter i de 27 EU-länderna samt Storbritannien från cirka 34 000 till 250 000. Men för att klara målet skulle unionen behöva få 150 000 nya laddpunkter om året, motsvarande 3 000 i veckan.  Samtidigt förväntar sig biltillverkarna inom unionen att deras produktion av elektrifierade fordon kommer att vara sex gånger så stor 2025 som siffran för förra året. Hur ser då situationen ut i Sverige? Enligt Energimyndigheten är den bra – för att inte säga bäst.

Sverige långt fram

– Jämfört med resterande EU har Sverige länge legat ganska långt fram om man exempelvis tittar den rekommendation som EU anger i AFID (Alternative Fuels Infrastructure Directive), där man säger att det ska finnas en publik laddningspunkt per tio laddfordon, säger David Mowitz, forskningshandläggare på Energimyndigheten.

Läs mer: Här är tjänsterna för den som vill dela bil – inte äga

Han konstaterar dock att måttet inte säger så mycket om hur behovet ser ut. I ett avlångt och ganska glesbefolkat land kan distributionen vara ojämn, och i vissa geografiska områden kan det behövas fler laddare än AFID-måttet medan andra områden kräver färre. Bland medlemsländerna har Sverige den högsta andelen elektrifierade fordon.

– Sedan har vi länge haft störst marknadsandel inom EU. Island och Norge, som inte ingår i EU, har dock legat före Sverige inom Norden när det gäller hur stor marknadsandel som laddfordonen har haft, säger David Mowitz.

Avreglerad marknad i Sverige

Samtidigt har antalet publika laddare per laddfordon varit lägre i Norge. Marknaden kring laddinfrastruktur är helt avreglerad i Sverige, och enligt Energimyndigheten har vi ganska många aktörer. En av dem är tidigare Fortum Charge&Drive, som med en ny majoritetsägare har bytt namn till Recharge.

Läs mer: Presenterad: Här är Audi Q4 E-tron

De har bland annat cirka 1 500 publika laddstationer i Norden, där huvuddelen för närvarande ligger i Norge. Vid sin expansion i Sverige har Recharge mött en friktion vars like inte finns i vår grannländer.

– När vi vill öka utbyggnadstakten i Sverige så märker vi att långa ledtider hos elnätbolagen utgör en stor utmaning. Jämfört med Norge och Finland så upplever vi att det tar avsevärt mycket längre tid att få tillgång till tillräcklig nätkapacitet i Sverige. Det varierar naturligtvis mellan elnätbolagen, men vi ser detta som en stor bromskloss för den utbyggnad som vi vill göra och som marknaden efterfrågar, säger Annika Hoffner, vd för Recharge.

Nödvändigt att uppgradera elnätet

I dag har de omkring 100 snabbladdare i Sverige. Recharge siktar dock på att årligen dubbla antalet snabbladdare på vår marknad, med målet att ha ca 1 200 snabbladdningsstolpar i Sverige vid utgången av 2024. Men enligt Annika Hoffner måste det till en ändring för att operatörerna ska kunna bygga ut i takt med att antalet elbilar ökar.

– Vårt fokus är att etablera laddpunkter som möjliggör laddning på högre hastigheter så det krävs inte endast en anslutning, utan den måste också ha en viss kapacitet. Vilket i sin tur kan göra att det blir nödvändigt att uppgradera elnätet. När vi ska etablera en laddstation upplever vi framför allt att det kan ta väldigt lång tid att få svar, och när vi väl får ett svar kan det vara att kapaciteten inte räcker för att etablera snabbladdare utan att nätet måste byggas ut, vilket också tar lång tid, säger hon.

Läs mer: Provkörning: Ford Mustang Mach-E – ”Kan få fossilbilster att byta till elbil”

Många vita fläckar

En annan aktör är Vattenfall som erbjuder sin laddlösning Incharge direkt till privatpersoner samt via återförsäljare som bilhandlare. För Vattenfall ser att den mesta laddningen sker hemma eller på jobbet. Man jobbar också mycket med partners, exempelvis fastighetsbolag som vill kunna erbjuda laddning till de boende och besökare.

– Vi arbetar just nu på alla fronter, både med egen utbyggnad av publik laddinfrastruktur och med företag, kommuner, lokala energibolag och mot slutkund, säger Susanna Hurtig, chef för Vattenfall E-mobility i Norden.

För närvarande utgör eldrivna fordon 3 procent av Sveriges totala bilflotta, och Vattenfall ser att intresset ökar. Då är det viktigt att utbyggnaden av laddinfrastruktur håller samma takt.

– Även publik laddning måste finnas så att du kan resa och ladda på fritiden och utmed motorvägar och så vidare. Så den stora utmaningen nu är att se till att laddning finns i hela landet eftersom det fortfarande finns många så kallade vita fläckar, säger Susanna Hurtig.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt