Valsverkets tunga ombyggnad – ny växellåda på 70 ton

2020-09-15 06:00  

När Sandvik förnyar 50-talssystemet på valsverket på Kanthal i Hallstahammar sker stora och tunga förändringar. Verket får en ny växellåda på 70 ton – och byter ut likströmsmotorn mot växelström.

Likströmsmotorn på Kanthals götvalsverk i Hallstahammar är från 1954. Nästa sommar har den gjort sitt, och ersätts med en ny i växelströmsdesign.

– Det är en ganska bra återbetalning på den ursprungliga investeringen. Men nu behövs det moderniseringar, och det nya systemet blir stabilare och pålitligare. Skulle det ändå hända något så blir det kortare stopptid med den nya utrustningen, eftersom den är underhållsmässigt bättre och det är enklare att få fram reservdelar, säger Björn Jonsson, affärsområdeschef för Industrial Automation på ABB Sverige.

Även en stor del av övrig utrustning i drivsystemet är från 1950-talet. Nu får valsverket nytt drivsystem inklusive motor, frekvensomvandlare, transformator, styrsystem och växellåda. ABB har fått uppdraget, en order värd 25 miljoner kronor.

”Växelströmsprincipen är tåligare”

Både stabilitet och verkningsgrad ska öka genom att en modern växelströmsdesign ersätter det befintliga likströmssystemet.

– Växelströmsprincipen är tåligare mot störningar från nätet. Och den befintliga motorn har ganska låg verkningsgrad, inte bara därför att den är gammal utan också därför att likströmsmotorer ger lägre verkningsgrad på grund av magnetiseringen, säger Johan E Andersson, säljare på ABB Sverige.

Läs mer: Här tar stålindustrin klivet bort från masugnen

Systemets totala effektivitet väntas öka med omkring 3,5 procent.

Utöver att byta den 60 ton tunga likströmsmotorn ska ABB installera en ny, 70 ton tung växellåda på valsverket.

– Det är stor utrustning, men egentligen inga ovanliga storlekar för sådana här system, och även om det inte är varje dag man installerar en 70 tons växellåda så har vi tidigare genomfört liknande helhetsåtaganden med tunga motorbyten, säger Björn Jonsson.

Hela ombyggnade ska ske på fem veckor

Snarare är det tidplanen som blir en utmaning i projektet. Hela ombyggnaden, inklusive en hel del betongarbeten, ska genomföras på fem veckor under ett planerat driftsstopp vid industrisemestern nästa sommar.

– Så det krävs en extremt noggrann planering och mycket koordinering, både på sajt och vad gäller ledtider. Ett eventuellt produktionsbortfall skulle ju medföra väldiga kostnader, säger Björn Jonsson.

Läs mer: Forskare utvecklar ett nytt ”superstål” – ”En häftig stålplywood”

Kanthal ingår i Sandvikkoncernen, i Sandvik Materials Technology. Anläggningen i Hallstahammar har 380 anställda. Tidigare i år lades ett varsel för 80 tjänster, men ännu har inga uppsägningar skett.

Investerar 25 miljoner kronor

Kanthal har valt ABB för att leverera och installera ett nytt drivsystem inklusive motor, frekvensomvandlare, transformator och styrsystem till företagets götvalsverk i Hallstahammar. I uppdraget ingår även montering av en ny 70 tons växellåda.

ABB kommer att hantera hela projektet, från att montera ner den befintliga likströmsmotorn och drivsystemet från 1950-talet, till att ersätta det med en modern växelströmsdesign.

Projektet kommer att genomföras under fem veckor sommaren 2021, och ordervärdet för affären är 25 miljoner kronor.

Tommy Harnesk

Mer om: Stålindustri ABB

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt