”Vajerräckena ska tåla kollisioner – och bromsa tyngre fordon”

2021-10-04 13:58  

Konstnären Lars Vilks och hans två livvakter omkom i en trafikolycka i Markaryd. Men vad orsakade olyckan? Polis, åklagare och Trafikverket har inlett flera utredningar om händelsen. Många omständigheter är oklara – det här är vad vi vet hittills. 

Olyckan inträffade vid halv fyratiden på söndagseftermiddagen på E4 i närheten av Markaryd i Kronobergs län. 

Konstnären Lars Vilks färdades i en av polisens livvaktsbilar i södergående riktning tillsammans med två livvakter från polisen. Av ännu okänd anledning kom bilen över i norrgående fil där den frontalkrockade med en lastbil.  

Både livvaktsbilen och lastbilen fattade eld. Lars Vilks och hans två livvakter omkom i olyckan. Lastbilschauffören, en 45-årig man, skadades allvarligt och vårdas på sjukhus.

Lars Vilks blev 75 år. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT 

Livvaktsbilen hade en följebil, men den var för långt bakom för att ha uppfattat själva händelsen, meddelade Stefan Sintéus vid polisens regionala utredningsenhet, som även ansvarar för personskyddet, på polisens presskonferens i Malmö på måndagsförmiddagen. 

Vad orsakade olyckan? 

Polisen vet ännu inte vad som orsakade olyckan, berättade Stefan Sintéus på presskonferensen. 

– Det finns inget som tyder på någon form av yttre påverkan, men vi vill stänga alla dörrar, säger han. 

På sträckan innan olycksplatsen har däckrester hittats, vilket skulle kunna tyda på att ett av däcken har exploderat, enligt Stefan Sintéus. 

Vad var det för livvaktsbil? 

Livvaktsbilen vägde cirka 4,5 ton. 

– Den är extremt tung. Därför har livvakterna genomgått en avancerad körutbildning, berättar Stefan Sintéus. 

Bilens tyngd skulle enligt honom kunna vara anledningen till att den i så fall kört igenom vajerräcket. 

Bilen var utrustad med punkteringsfria däck.

Regionpolischef Carina Persson och Stefan Sintéus vid regionala utredningsenheten vid polisens presskonferens i Malmö på måndagen. Foto: Johan Kristensson 

Vilket märke och modell livvaktsbilen var av är ännu oklart.  

– Vi vet inte vilka bilar de (personskyddet reds anm) kör, inte heller i detta aktuella fall. Jag tror de byter bilar med jämna mellanrum. Det är skalskyddade bilar som ska tåla mycket våld, säger Calle Persson, presstalesperson på Polisregion Syd, till Ny Teknik. 

Han ber att få återkomma på frågan vilken bilmodell det var. 

Är vajerräcket skadat? 

Körfälten separeras av ett vajerräcke. Hastighetsbegränsningen är 110 kilometer per timme. Enligt uppgifter till bland annat Expressen körde fordonet i "hög hastighet”, men det är inget polisen kunde bekräfta vid presskonferensen. 

– Det pågår utredningsarbete. Det är inget vi har kännedom om, sa Stefan Sintéus under presskonferensen.  

På bilder tagna under måndagseftermiddagen syns hur vajerräcket har gått sönder på två ställen. Vid ett av ställena finns även tydliga däckspår.

Polisens kriminaltekniker undersöker olycksplatsen på måndagseftermiddagen. Foto: Johan Nilsson/TT

Polisen genomförde strax innan lunchtid på måndagen ännu tekniska undersökningar på platsen. 

– Livvakterna var beväpnade. Vi ska se till så att det inte ligger kvar något från ett vapen eller annan utrustning. Det kan dra ut på tiden, säger Calle Persson. 

Trafikverket hade strax innan lunch på måndagen ännu inte fått tillträde till platsen. 

– Polisen har spärrat av allting och utökade nyss den tekniska utredningen till 300 meter från platsen där det hände. När de är klara ska vi flytta fordonen, det vill säga lastbilen och det som är kvar av personbilen. Sen ska vi undersöka hur vägytan har stått emot hettan men även dieseln som har en förmåga att lösa upp ytskiktet, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till Ny Teknik. 

Hur mycket tål ett vajerräcke? 

Vajerräcken är generellt sett byggda för att klara av stora påfrestningar, enligt Bengt Olsson. 

– De är byggda för att tåla kollisioner med personbilar och även stå emot och bromsa upp tyngre fordon, säger han. 

Han ber att få återkomma gällande mer specifika uppgifter gällande vajerräckens motståndskraft mot våld. 

Den aktuella vägsträckan byggdes om för ett par år sedan och det finns ingen anledning att tro att räcket skulle vara försvagat av ålder eller liknande, enligt Bengt Olsson. 

– Räckena är fräscha, säger han. 

Lars Vilks har levt med personskydd dygnet runt sedan 2010. Detta sedan han 2007 ritat en teckning föreställande profeten Muhammed som rondellhund, vilket ledde till att terrorgruppen al-Qaida satte ett pris på hans huvud. Han har utsatts för flera attentatsförsök.

 

Texten har uppdaterats.

Johan Kristensson

Mer om: Trafiksäkerhet

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt