Uppgifter: Krav på nollutsläpp för nya bilar i EU 2035 

2021-06-18 15:10  
Foto: Pontus Lundahl/ TT

Blir 2035 året för förbränningsmotorns död? Det är årtalet som just nu diskuteras när skärpta utsläppsregler för personbilar återigen ska beslutas.  

Från 2035 kommer kravet att vara nollutsläpp för alla nya personbilar som säljs i EU. Så går i alla fall debatten i EU-kommissionen just nu, rapporterar nyhetssajten Politico, med hänvisning till källor i form av tre anonyma EU-representanter. 

Den 14 juli ska kommissionen lämna sitt förslag till formulering, som därefter ska förhandlas gemensamt med EU-parlamentet och ministerrådet. Då får vi veta om nollutsläppskrav 2035 finns med eller inte.

Billobbyister missnöjda

Bilbranschens intresseorganisationer har redan uttryckt sitt missnöje.  

– Det skulle inte bara betyda slutet för förbränningsmotorn, utan även för laddhybriden, säger Hildegard Müller, chef för den tyska lobbyorganisationen VDA. 

2020 började nya effektivitetskrav för personbilar och lätta lastbilar gälla i EU, efter hårda förhandlingar. 95 gram koldioxid per kilometer är gränsen som personbilstillverkare i genomsnitt måste uppnå för nya bilar från 2021 (men med en lång rad undantag och krumbukter, bland annat gällande vikt). Lagstiftningen handlar endast om koldioxidutsläpp. Kväveoxider, partiklar och andra utsläpp hanteras i stället genom Eurokraven

Kravställningen sträcker sig till 2030 då utsläppen ska ha minskat med 37,5 procent för personbilar och 31 procent för lätta lastbilar.

Green Deal orsaken

Orsaken till att utsläppsreglerna revideras är Coronapandemin och det efterföljande stimulanspaketet Green Deal, med fokus på grön omställning. Flera övergripande utsläppsmål för hela unionen har tillkommit sedan effektivitetskraven för bilar beslutades, bland annat att de totala utsläppen ska ner 55 procent till 2030 (jämfört med 1990) och att unionen ska vara klimatneutral 2050. 

Därmed hamnade bilarna på bordet igen. Personbilar står för ungefär 12 procent av EU:s totala utsläpp, lätta lastbilar för 2,5 procent. 

EU-kommissionen diskuterar också att öka 2030-kravet, från nu beslutade 37,5 procents minskning till 60 procent, enligt Politico. Det framgår inte av nyhetssajtens rapportering hur diskussionerna går kring lätta lastbilar. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt