Tyska testet visar – så länge klarar elbilarna tomgång

2021-02-23 07:00  
Räckvidd är en sak, men hur mycket kostar det att stå stilla på ”tomgång”? Foto: TT

Vinterkyla är elbilens fiende – det är känt sedan länge. Men hur påverkas en elbil som sitter fast i kö – och hur länge klarar bilen att gå på ”tomgång” vintertid? Det har man nu testat i Tyskland.

En räckvidd på 40 mil på specifikationen är en sak, men i verkligheten kan det se helt annorlunda ut. Det har många elbilister bittert fått erfara. Förbrukningen på en elbil är precis som på en fossildriven bil något som man får fram i så kallade körcykeltest.

Sedan september 2018 är det den så kallade WLTP-körcykeln som gäller. Testet består av fyra faser och det tar totalt 30 minuter. Men även om det tagits fram för att representera verklig körning är det fortfarande ett labbtest. Och en väldigt viktig parameter som saknas är hur bilarna presterar när det är minusgrader. Det här är förvisso föremål för diskussion och kan komma med de nya Euro7-kraven. Dock lär det dröja fem – sex år innan detta är på plats.

– Vi har fått tillfälle att få framföra synpunkter på energieffektivitet och det pågår diskussioner om lågtemperaturtest där värmesystem och räckvidd ingår, sade Per Öhlund på Transportstyrelsen under ett seminarium om utsläpp i fjol.

Läs mer: Ringhals först med eldriven brandbil: ”Glasklart med fossilfritt”

Finns många tester av kylans påverkan

I väntan på detta har det dock gjorts flertalet tester av elbilar för att visa hur räckvidd och förbrukning påverkas av kyla.

Räckvidd är en sak, men hur mycket energi kostar det att stå stilla? Just ”tomgångskörnings-prestanda” ville tyska bilistorganisationen ADAC ta reda på. Varför? Jo, för att hamna i kö är något man kan förvänta sig att drabbas av till och från på Autobahn. Och när det är ”stau” – då kan det ta lång tid innan man är loss.

I Sverige kanske den här typen av stopp är mer sällsynta – men plötsligt händer det. Mången midsommarfirande minns den mardröm från 2016 när en lastbil körde på Södertäljebron vilket resulterade i bilköer som varade i över tio timmar.

Läs mer: Toyotas vändning – ska lansera två elbilar i år

Elbilen klarar långvarig trafikstockning

I ADAC:s test användes en Renault Zoe ZE50 med ett batteri på 52 kWh samt en Volkswagen E-up vars batteri är på 32,3 kWh. De båda bilarna parkerades med klimatanläggningen satt på 22 grader, full värme i baken samt parkeringsljus påslaget. Sedan lämnades de över natten samtidigt som det var mellan nio och 14 minusgrader.

Och vad blev resultatet? Efter tolv timmar hade den franska elbilen tappat 70 procents laddning och folkan 80 procent. Ihopräknat innebär det att Zoen förbrukade tre kilowatt i timmen för att hålla komforten medan E-upen endast behövde två kilowatt för samma syssla.

Slutsatsen som den tyska organisationen drar är att elbilen absolut klarar av långvarig trafikstockning utan att ”blöda” allt för mycket energi. Dock finns det en annan känslighet i elbilen som man inte har i fossilbilen. För det första går det att ha en reservdunk med bensin/diesel som backup – för det andra kan det vara så illa att motorvägskön byts ut mot en batteriladdningskö om det är många elbilar som sitter fast i samma situation.

Läs mer: Mercedes nya elbil EQA tar sig 42 mil

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt