Opinion

”Tunga vätgasfordon kan få en viktig roll i krisberedskapen”

Martin Lindqvist, civilngenjör maskinteknik vid Chalmers tekniska högskola. Foto: Privat
Mercedes-Benz GenH2 Truck. Foto: Daimler Trucks
Heavy-Duty Fuel Cell Truck. Foto: Toyota

En stor vätgassatsning i Europa kommer att kosta miljarder. Vi bör se investeringarna som en del i civilförsvaret, skriver Martin Lindqvist.

Den 8 juli beslutade EU-parlamentet om en framtida strategi för vätgas som energikälla och publicerade A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe. Strategin har ambitionen att utöka användningen av vätgas som förnybart bränsle från dagens blygsamma nivå på strax under 2 procent till att täcka 13–14 procent av Europas totala energibehov 2050.

Strategin bygger på framställning av vätgas genom elektrolys som drivs av företrädesvis vind- och solkraft, vilket skulle vara ett utmärkt sätt att lagra energi och helt komma förbi problemet med ojämn tillgänglighet hos de två energislagen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här