Tre vinster när ögonen styr i vr – och stora möjligheter för Tobii

2019-02-12 15:30  

Ögonspårning inbyggd i vr-headset kan ge branschen helt nya möjligheter. ”Majoriteten av alla headset har tekniken om tre år”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.

På CES-mässan i Las Vegas är det svårt att slå igenom bruset när självkörande bilar samsas med uppkopplade kylskåp och enorma högupplösta monitorer. Men ett nytt samarbete mellan det svenska ögonspårningsföretaget Tobii och den taiwanesiska teknikjätten HTC tog besökarna med storm.

Under en presskonferens visade HTC upp sina senaste vr-headset för publiken. Mest imponerade nya Vive Pro Eye, ett headset som använder Tobiis teknik för att kunna se var på skärmen som användaren tittar.

Läs mer: Svenska Tobii gör ögonspårning till standard i Windows

Lovorden regnade över tekniken. ”Tobii visar att ögonspårning är nästa stora grej för vr”, skrev tekniksajten Engadget.

– Det är verkligen kul, ögonspårning är den största nyheten med det här headsetet och det har fått genomgående bra respons, säger Tobiis vd och medgrundare Henrik Eskilsson.

Skarp grafik där ögats fokus är

Så vad är grejen? Han menar att man vinner tre saker genom att inkludera ögonspårning i en virtuell verklighet.

Det stora dragplåstret är tillgången till en teknik som kallas för ”foveated rendering”, som kanske enklast kan översättas till blickstyrd rendering.

Genom att följa var på skärmen du tittar kan datorn lägga allt krut på att göra grafiken så skarp och verklighetstrogen som möjligt i fokusområden, med synfältets periferi kan vara mer suddig.

– Ögat är konstruerat så att du egentligen bara har en bra ”upplösning” där du fokuserar blicken, det perifera är egentligen rätt ”lågupplöst”. Så att en dator renderar högupplöst grafik i periferin är egentligen bara slöseri med resurser, säger Henrik Eskilsson.

Blicken blir din handkontroll

Sedan finns den uppenbara fördelen att du kan använda blicken i stället för eller i kombination med en handkontroll för att styra den digitala miljön. Det ger fördelar både i dataspel och i produktivitetsprogram som olika designverktyg.

Den sista och kanske mindre intuitiva fördelen är återkopplingen till utvecklarna. Tack vare Tobiis teknik går det att registrera precis var användarna tittar och hur de reagerar på miljön eller gränssnittet – och data är, som det så ofta heter, guld för utvecklare.

– Egentligen skulle var och en av de här tre fördelarna räcka för att motivera att integrera ögonspårning, men när vi kan ge alla tre fördelar samtidigt blir det en ”no brainer” för headset-tillverkarna att använda tekniken, menar Henrik Eskilsson.

Läs mer: Tobii om nya samarbetet: ”Det här gör oss ännu starkare”

Samarbetet med HTC har pågått i ett och ett halvt år, och någonstans mellan 50 och 100 Tobii-anställda har på ett eller annat sätt varit involverade i utvecklingen.

– Nästa produkt blir mycket mindre jobb. Nu är systemdesignen färdig och vi behöver bara göra mindre anpassningar för att integrera tekniken i en ny produkt, säger Henrik Eskilsson.

Växande marknad väntar

Förutom HTC har Tobii sedan tidigare gått ut med ett samarbete med Star VR, ett företag där krisdrabbade Starbreeze är delägare. Efter att Starbreeze ansökt om rekonstruktion är framtiden för headsetet är oviss, men Henrik Eskilsson säger att Tobii redan har flera nya samarbeten på väg. Han vill inte nämna vilka företag, men säger att de i dag jobbar med ”tillverkare som representerar en stor del av den existerande vr-marknaden”.

Läs mer: Svenska eyetrackingbolaget expanderar österut

Analyshuset IDC menar att marknaden kommer att växa snabbt de närmaste åren. Från knappt 9 miljoner sålda vr- och ar-headset 2018 till uppemot 66 miljoner om tre år. Något som kan bli en stor vinstmaskin för Tobii.

– Vi är tämligen övertygade om att merparten av dem kommer att ha inbyggd ögonspårning, och vår ambition är att vara den ledande leverantören av tekniken, säger Henrik Eskilsson.

Tobiis teknik används inom tre områden

Ögonspårningsföretaget grundades 2001 och har i dag tre huvudområden:

Tobii Dynavox gör hjälpmedel för att funktionshindrade ska kunna styra datorer med blicken.

Tobii Pro gör ögonspårningsutrustning för forskning och kommersiellt bruk.

Tobii Tech bygger lösningar för bland annat vr, speldatorer och mobiltelefoner.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt