Test: HP Reverb G2 VR – ”Stundtals svinmäktigt”

2021-05-23 07:50  

Det går inte annat att säga än att Reverb G2 bjuder på mäktig grafik och ibland otrolig vr-värld. Men det finns några grejer som skaver, lite för mycket, skriver Ny Tekniks Viktor Krylmark.

Vad är HP Reverb G2 VR?

HP Reverb G2 VR headset är en produkt av ett samarbete mellan HP, Valve och Microsoft. Som produktnamnet antyder rör det sig alltså om ett vr-set. Faktiskt ett ganska biffigt sådant. Det är rustat med fyra interna kameror, fördelen med det är att användaren inte behöver placera ut någon extern sensor i rummet. Upplösningen är maxad: 2160 x 2160 pixlar per öga (totalt 4320 x 2160). Synfältet mäter 114 grader och bilduppdateringsfrekvensen ligger på 90 Hz. Utöver detta finns även inbyggda högtalare som vinklas ned och lägger sig precis utanför öronen. Det är bäddat för en maxad upplevelse alltså.

Linserna är ventildesignade. Vilket ska ge en mura-fri upplevelse. Jaha? Det betyder att man får jämnare och bättre ljus- och färgstyrka över hela pixelspannet. Bilden ska vara fri från pixelmoln som annars kan uppstå på lcd-skärmar.

Headsetet väger 550 gram. Vid testet av HP Reverb G2 ligger priset på runt 7000 kronor.

Läs mer: Test: ”8k-tv från Samsung är maffig – men knappast värd besväret”

I sin marknadsföring skryter HP med att vr-setet kommer med 6 meter sladd, tydligen riktigt bra. Dessa sladdar kopplar du via Displayport och usb-c till din kraftfulla dator (som krävs för att drifta headsetet).

Utseendet, vad ska man säga om det? Det är svart. Ser ut som ett vr-set? Upptill på headsetet sitter ett kardborreband där du kan justera storleken. I fronten sitter en ansiktsmask som ligger mot ansiktet när du tar på dig det. Masken stänger ute omgivande ljus på ett effektivt sätt. På undersidan av headsetet finns också ett reglage där du kan justera avståndet för linserna så att de passar dina ögon. 

HP Reverb G2 VR. Foto: HP

Vad har headsetet att komma med?

Vr är kul. Har du aldrig testat det så föreslår jag att du tar dig till närmsta vr-center och bara kör. Med Reverb G2 bjuder HP på en mäktig upplevelse. Headsetet levererar 9,3 miljoner pixlar, så visst erbjuds man en riktigt krispig bild. Och ljudet från de ”svävande” högtalarna ger en känsla av surround-ljud. Det är ibland lätt att glömma att det är i ett vardagsrum du står, och inte i ett rymdskepp där du bekämpar ettriga utomjordingar. Själva headsetet är bekvämt vilket öppnar för långa spelsejourer utan att det skaver eller är oskönt. Och det ska väl tilläggas att det är främst spelat jag har gjort under det här testet.

Handkontrollerna ligger bekvämt i handen och responderar bra. Jag uppskattar att HP har valt spakar istället för touchplattor för styrning. Enda gången jag får problem med kontrollerna är när det är dags för tvåhandsvapen. Då skevade siktet rejält. Och ganska snabbt blev jag en munsbit i den övergivna, men zombiefyllda, tunnelbanan.

Handkontrollerna till HP Reverb G2 VR. Foto: HP

Installationen av vr-setet i Windows-appen Mixed reality funkar felfritt. För att ställa in sin sitt spelutrymme riktar man vr-glasögonen mot datorn och rör sig sakta på ytan i rummet som ska bli din spelplan, ditt vr-utrymme.

Reverb G2 är kompatibelt med Steam vr, och det är en himla tur det. För det är nämligen så att Steam är rätt bra på spel och vr-rum.

Några nackdelar?

Det kanske kan tyckas märkligt att klaga på. Men det här med 6 meter sladd. Sladdarna förtar mycket av vr-upplevelsen. Några hastiga rörelser och den kan lätt hamna på sniskan och plötsligt rycker headsetet lite från ditt huvud och du påminns om att du står i ditt rum och viftar mot motståndare och inte i den mäktiga spelvärlden. Nu vet jag att många vr-set är trådbundna. Men jag kan bara slå fast att jag ser fram emot att trådlöst blir standard.

HP Reverb G2 VR. Baksidan med 6 meter sladd. Trasslet som uppstår. Foto: Viktor Krylmark

Som jag nämnde innan så är det tur att Reverb G2 är Steam-kompatibelt. För Microsofts vr-rum är fruktansvärt. Inte rummet i sig, det är väl fint, och så. Men alla funktioner i rummet är kopplat till typ Microsoft-butiken och webbläsaren Edge. Och vet du vad. Microsoft är tråkigt, det här vill man inte uppleva. Särskilt inte i vr. Att kliva runt där och få detta storföretagsdoftande ui kastat i ditt ansikte är närmast att beskriva som ett stort övertramp. Har du otur gör du något som vr-rummet anser är fel och då spelas det klassiska felljudet från Windows upp och mardrömmen är ett faktum. Du kastar av dig vr-setet, och kastar dig sedan in i närmsta webbläsare och laddar ned Steam och Steam vr. Sen kliver du aldrig in i Microsofts vr-rum igen.

De teknikspäckade glasögonen driver inte sig själva. De ska med sladd kopplas in i datorn så att ljud och bild kan överföras till användarens trådade 3d-värld. Och problemet med 6 meter sladd, är just det. Du ska förvara sex meter sladd hemma. 

Tidigare har jag bland annat testat trådlösa Oculus Quest. Jag var lika hänförd av upplevelsen med det vr-setet jämfört med det här nästan 3000 kronor dyrare setet från HP. Jag fattar att man med HP-setet kan få kraftfullare processor och grafikkort, eftersom man måste koppla det till en musklig dator för att få det att fungera. Men i min värld vinner det användarvänliga och billiga alternativet över biffigare men bökigare. Vr-upplevelsen Quest vs Reverb G2 är i min mening fullt jämförbar. Vr-entusiasten tycker möjligen annorlunda, men då får väl vr-entusiasten tycka så då.

tl;dr

  • Jag gillade mycket med det här vr-headsetet från HP. Kontrollerna är lätta och ligger bekvämt i handen. Headsetet är även det bekvämt på huvudet och bilden är otrolig, ibland svinmäktig faktiskt. 
  • Högtalarlösningen känns bra ur bekvämlighetssynpunkt, men kanske hade något mer omslutande varit att föredra, så att man riktigt kan kapsla in sig i vr-världen.
  • Det jag retar mig på är att vr-setet inte är trådlöst. Sladdarna som ligger längst med ryggen förtar känslan jag vill åt när man kliver in i ett nytt universum. Stundtals måste jag också fippla med dessa sladdar, dra ut och sätta in i datorn för att få igång bilden i headsetet. Sådant gör mig tokig. 
  • Med ett vr-set för 7000 kronor och en krallig pc hade jag väntat mig en mer sömlös upplevelse.
  • Jag hade lika roligt med ett billigare trådlöst alternativ.

Fakta: HP Reverb G2 VR

Synfält: 114 grader.

Typ: Inbyggd skärm.

Upplösning: 4320x2160.

Bildskärm: Lcd.

Uppdateringsfrekvens: 90 Hz.

Vikt: 550 gram.

Displayport: Ja.

HDMI: Nej.

Lanseringsår: 2020.

Pris: Cirka 7000 kronor.

Viktor Krylmark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt