Test: 10 laddbara familjebilar – ”Laddhybrid för vanligt folk”

2020-06-02 11:55  

Kia? Audi? Volkswagen? Peugeot? Skoda? Mercedes? Ford? Kombi brukar vara ett hett alternativ när familjen ska välja bil. Kanske ska den nu även vara laddbar?

Ny Tekniks testreporter Felix Björklund har provkört 9 populära laddbara bilar som passar familjen. Ta del av hans utlåtanden nedan.

Foto: Felix Björklund
 

Kia Ceed – ”En laddhybrid för vanligt folk”

Från fickljummet budgetalternativ till klassunik. Kias laddbara Ceed-kombi är ett superbt alternativ för familjer som i en bil vill ha utrymme, eldrift – och möjlighet till långkörning. Läs mer om Kia Ceed här.

Peugeot 508 Hybrid. Foto: Felix Björklund

Peugeot 508 Hybrid – ”Ett helgjutet alternativ”

En del av den elektrifieringsoffensiv som ska hålla Peugeot från utsläppsböter, men även ett stiligt alternativ för vardagskörningen. 508 SW Hybrid bjuder på design, komfort och fem mils körning på el. Läs mer om Peugeot 508 Hybrid här.

Läs mer: Plattformen har stuvat om hela drivlinan i hjulen

Passat GTE är framhjulsdriven. Elmotorn på 115 hk, sitter mellan motorn och växellådan för att spara vikt och reducera produktionskostnaderna.

Volkswagen Passat GTE – ”Trygg familjefraktare”

Längre räckvidd och mer teknik. Efter ett tillfälligt produktionsstopp kommer Volkswagen Passat GTE i en uppdaterad tappning. Men är det tillräckligt för att återta tronen som Sveriges mest sålda laddhybrid? Läs mer om Passat GTE här.

Peugeot 3008 Hybrid4. Foto: Felix Björklund

Peugeot 3008 Hybrid4: ”Fantastiskt låg utsläppssiffra”

För tre år sedan utsågs Peugeot 3008 till årets bil – en fjäder i hatten som drivit på försäljningen på kontinenten. Men i Sverige har modellen inte rönt några större framgångar. Det vill tillverkaren ändra på, och vapnet för ändamålet är elektrifiering. Läs mer om Peugeot 3008 Hybrid4 här.

Läs mer: Tesla sänker priserna – Model S och X billigare i Sverige

2,0 liters bensinmotor samt elmaskin. Foto: Felix Björklund

Mercedes GLC 300e – ”Ett ingenjörs-Tetris”

En bra helhet där man har gjort det bästa av saken, men fortfarande en kompromiss. Mercedes GLC 300e är en premiumkantad laddhybrid, där el-räckvidden är i snålaste laget. Läs mer om GLC 300e här.

Audi Q5 TFSI e. Foto: Audi

Audi Q5 TFSI e – ”Eldriften är en dans”

En övertygande blandning av effektivitet, komfort och premiumkänsla. Den laddbara versionen av Q5 är ett viktigt steg på Audis elektrifieringsresa – och den har alla ingredienser för att lyckas. Läs mer om Audi Q5 TFSI e här.

Kia E-niro, en imponerande elbil.

Kia E-niro – ”Bilen som ska göra Kia störst i segmentet” (elbil)

Räckvidd som en Tesla – men till halva priset. Vi har provkört Kia E-niro – en imponerande bil, men med en plump i protokollet. Läs mer om Kia E-niro här.

Skoda Superb iV snett framifrån, den ska kunna ta sig 55 km på eldrift. Foto: Felix Björklund

Skoda Superb iV – ”Praktiska utrymmen och enkelhet”

En tjeckisk storkombi som på allvar kan flirta med tjänstebilister. Skodas insteg i elektrifieringen är riktigt bra – kanske så pass att det kannibaliserar på storebror Volkswagen. Läs mer om Skoda Superb iV här.

Foto: Felix Björklund

Audi Q7 60 TFSI e quattro – ”Långt ifrån dieselsuv i Q7”

En mjuk glidare i storformat med plus i kanten för utsläppsfria möjligheter. Ny Teknik har provkört Audis nya laddhybridversion av Q7, en attraktiv kombination, men som lämnar ett par frågetecken. Läs mer om Audi Q7 60 TFSI e quattro här.

Ford Kuga PHEV Foto: Felix Björklund

Ford Kuga PHEV – ”Lovande på pappret, men...”

Första riktiga steget mot elektrifiering och på pappret alla rätt. Men efter att ha fått bekanta mig med Fords laddbara Kuga ställer jag mig frågan – vem är den till för? Läs mer om Ford Kuga PHEV här.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt