Teslabatterier ersätter passagerarbåtens Perkinsdiesel

2020-11-10 06:00  

M/S Sylvia lär ha använts vid slaget i Normandie. Men nu är det andra tider. Turistbåtens dieselmotor har ersatts med använda Teslabatterier och en elmotor.

M/S Sylvia byggdes 1943 för den brittiska flottan och lär till och med ha deltagit när de allierade landsteg i Normandie 1944.

Numer lever hon ett betydligt stillsammare liv, och transporterar upp till 48 passagerare, oftast turister, runt Skeppsholmen.

Nyligen har M/S Sylvia genomgått en renovering modell större. Ägaren Ecosightseeing, grundat 2019, bestämde sig för att kasta ut dieselmotorn från Perkins och ersätta den med en elektrisk drivlina för att minska utsläppen. Vd Elias Nilsson har kört båt i Stockholms hamn i tio år. Innan dess var han busschaufför.

– Jag var frustrerad och undrande varför omställningen av båt går så långsamt. Merparten av båtarna i Stockholm kör runt med gamla dieselmotorer som varit förbjudna på bussidan i årtionden. Jag ville vara med och driva på utvecklingen, skriver han i ett mejl till Ny Teknik och tillägger att han även inspirerats av klimataktivisten Greta Thunberg.

 

Dieselmotorn lyftes ur

Uppdraget att konvertera M/S Sylvia gick till företaget El- och Marinteknik. Billy Moberg, vd och teknikutvecklare, berättar att de började med att riva ut det mesta av den gamla drivlinan. Dieselmotorn satt monterad i fören och var kopplad till propellern via en lång axel. Det frigjorda utrymmet lämnade plats för septi- och färskvattentank.

Montering av batterier. Foto: El & Marinteknik

Energin lagras i två batterier från begagnade elbilar från Tesla, på totalt 190 kWh. I köpet ingick endast batterimoduler, det vill säga ett antal celler som har monterats ihop till en enhet. Systemet för batteriövervakning (BMS) fick Billy Mobergs team konstruera på egen hand.

Fördelen med att köpa begagnade batterier är främst priset. Notan landade på ungefär hälften av vad ett sprillans nytt batteripack för marinbruk hade landat på, inklusive arbetet med att bland annat tillverka batteriövervakningen.

Läs mer: Konrad Bergström vill att X Shore ska göra ”folkets elbåt”

Begagnade batterier en bristvara

Men modulerna var inte enkla att få tag på.

– Jag trodde att de skulle finnas i mängder, men det råder brist på dem. Många solanläggningar köper upp dem och använder dem som energilager, säger Billy Moberg till Ny Teknik.

Den kvarvarande kapaciteten i modulerna, som uppges komma från bilar tillverkade 2017, varierade mellan 80 och 95 procent.

Batterimodulerna kapslades in i vatten- och gastäta höljen och monterades under sittbänkarna.

För att undvika alltför stora ingrepp i båten behölls originalpropellern. En elmotor på 85 kW monterades bakom batterierna och anslöts till (den nu betydligt kortare) propelleraxeln via en reduktionsväxel och ett trycklager. Växeln reducerar elmotorns varvtal med en faktor tre.

– Eftersom det inte handlar om någon högfartsbåt behövde vi inte jaga procentenheter i verkningsgrad, säger Billy Moberg.

Läs mer: Candela tar in nästan 80 miljoner kronor

14 timmars drifttid

Utöver elmotor, batteri och växellåda tillkom förstås en hel del kraftelektronik i form av DC-kontaktorer, larmgivare, temperaturövervakning och så vidare. Batterierna laddas med 32 A, 3-fas, det vill säga 22 kW. Fullt batteri tar cirka 7 timmar, eftersom den användbara batterikapaciteten har reducerats till 80 procent, det vill säga 152 kWh.

Drifttiden i den fart båten oftast körs, 4,5–5 knop, blir cirka 14 timmar. Men med ökande fart sjunker den snabbt. Sju knop ger lika många timmars drifttid.

Manöveregenskaperna skiljer sig inte nämnvärt från när båten drevs av dieselmotor. Elmotorn gör förstås att den svarar snabbare på gaspådrag eftersom vridmomenten kommer direkt.

– Man behöver inte vänta på att en trög dieselmotor ska varva upp. Men framför allt är den ju tyst. Det är en väldig skillnad, säger Billy Moberg.

Läs mer: Därför går omställningen till eldrift långsamt i båtbranschen

M/S Sylvia byggdes 1943. Foto: El & Marinteknik

Konvertering godkänd av Transportstyrelsen

Konverteringen har nyligen godkänts av Transportstyrelsen. Eftersom El- och Marinteknik använde sig av begagnade batterimoduler som ursprungligen inte var avsedda för marint bruk har det krävs mycket administrativt arbete.

– Vi var bland annat tvungna att visa att vi uppnått ett fullgott brandskydd. Eftersom batterierna inte är marincertifierade kunde vi komma runt det med en riskanalys, säger Billy Moberg.

Hela konverteringen har kostat ungefär 3 miljoner kronor. Men att gå över till eldrift kommer inte att innebära lägre driftkostnader på kort sikt, enligt Elias Nilsson på Ecosightseeing.

– I dag är diesel kraftigt subventionerad för yrkesbåtar medan vi inte har någon som helst skattereduktion på el som drivmedel. Detta måste förstås ändras och jag är övertygad om att detta bara är en tidsfråga, säger han.

M/S Sylvia

Byggdes 1943 för den engelska flottan. Används numer som turistbåt i Stockholm, där den körs av Ecosightseeing.

Har nyligen genomgått en större renovering där hela drivlinan bytts ut. Dieselmotorn från Perkins åkte ut och har ersatts av begagnade Teslabatterier med egenkonstruerat BMS på totalt 190 kWh (152 kWh tillgängligt), elmotor på 85 kW, reduktionsväxel och kraftelektronik.

Laddas med 22 kW växelström (32 A, trefas).

Renoveringen har utförts av El & Marinteknik, till en kostnad av cirka 3 miljoner kronor. Transportstyrelsen har nyligen godkänt konverteringen.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt