Telia om höga trafiken under coronapandemin: Ingen anledning till oro

2020-03-24 06:00  

Vi ringer mer, frossar i nyheter och jobbar hemma. Det visar data från svenska telekombolag. Men Telia försäkrar oss om att situationen är under kontroll.

Under den pågående coronapandemin ringer vi oftare till varandra. Det visar data från de svenska operatörerna.

– Bara under de första dagarna förra veckan ökade antalet genomförda röstsamtal med 30 procent under förra veckans två första dagar. Det var både en ökning för traditionella röstsamtal, volte (samtal över 4g) och wifisamtal, säger Andres Suazo, nätexpert på Telenor.

Även Telia ser en ökning för röstsamtal, om än inte fullt lika dramatisk.

– Vi ser en viss ökning i rösttrafiken, att folk ringer varandra vid vissa tidpunkter på dagen när det kommer ut en nyhet. Det handlar om ungefär 10 procents uppgång i rösttrafiken när stora nyheter släpps. Vi ser även att data- och rösttrafiken i bostadsområdena ökar under dagtid. Den är vanligtvis är mycket låg, säger Inger Gunterberg, chef för externa kommunikationer på Telia.

Läs mer: ”Skolstängningar är ett stresstest för samhället – det kommer att lagga”

Även jobbsamtalen ökar, och samtalen pågår längre. Tele 2 uppger att B2B-samtalen (business to business) ökat med omkring 20 procent och att längden på dessa ökat med omkring 50 procent (företaget har jämfört trafiken på datumen 27 februari och 16 mars).

En ökad mängd uppladdad data i fastnätet syns också i statistiken, enligt Telenor:

– Mobildata visar att vi ringer som mest på förmiddagar mellan tio och tolv och att röstsamtalen varar längre än normalt. Trafiken i fastnätet ökar som mest för uppladdad data, troligen för att man nyttjar mer videotjänster när man jobbar hemifrån eller håller kontakt med nära och kära. Vi ser i dagsläget dock inga regionala effekter eller skillnader som är märkbara, säger Andres Suazo.

”Nyhetstörsten är extrem”

Däremot har inte mobildatatrafiken som helhet ökat nämnvärt. Det har en enkel förklaring: när folk sjukskriver sig eller jobbar från hemmet används bostadens bredband. Telekomoperatören IP Only uppger att hushållen ökat internetanvändningen med 60 procent dagtid och 20 procent kvällstid (genom att jämföra 9 och 16 mars). Förklaringen är inte bara ökat hemmaarbete, utan också en markant ökning av nyhetskonsumtion.

– Nyhetstörsten i hushållen är extrem just nu. Vi har ett mediehus bland våra kunder som ökat trafiken med 100 procent hittills under mars jämfört med samma period under februari. Och även det leder till ökade belastningar på nätet med tanke på att de allra flesta nyhetssajter sänder presskonferenser live direkt på sin sajt, säger Regina Donato-Dahlström, vd på IP-Only, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Nya funktioner i Microsoft Teams – barnskrik filtreras bort

Donato-Dahlström välkomnar besked från jättar som Netflix och Youtube om att sänka kvaliteten på video för att inte överbelasta näten i kristider, något Ny Teknik rapporterade om häromdagen.

– Eftersom högupplöst material kräver mer av vårt nät finns det en viss risk för störningar eller i värsta fall överbelastning. Just vi i Sverige står väl rustade men det finns länder som inte har en lika utbyggd infrastruktur. Där kan det möjligtvis bli problem om allt fler använder krävande streamingtjänster under samma tidsspann, säger Regina Donato-Dahlström.

Telia uppger att företaget har kapacitet att klara högre trafik i näten.

– Vi ser ingen anledning till oro över att nätet inte skulle kunna hantera den här situationen. Telia har ju väldigt bra både fasta och mobila nät i Sverige, och en väl utbyggd fiberinfrastruktur. Näten är dimensionerade långt över den trafik vi har under våra toppar på kvällarna, säger Inger Gunterberg.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt