Teknikskifte för heta svenska elcyklarna

2018-05-11 06:00  

Från utskälld till omtyckt av många. Elcykeln har på kort tid fått sitt genombrott i landet. Samtidigt pågår ett teknikskifte.

Elcyklar har egentligen funnits länge men ökade i popularitet i slutet av 00-talet. Fordonen började importeras, främst från Kina, bland annat av det då TV4-anknutna bolaget Lifebike. Men kvaliteten motsvarade inte förväntningarna. Lifebike gick i konkurs något år senare men varumärket lever faktiskt vidare under nya ägare.

Exemplet på storskalig lansering är bara ett av flera. Ikea började 2013 att sälja elcykeln Folkvänlig till medlemskunder för spottstyvern 6 000 kronor. Men möbeljätten fick svårt att få tag på reservdelar och slutade plötsligt att sälja cykeln.

Vid det här laget, omkring 2012–2013, hade dock de flesta större tillverkarna av elcyklar börjat vakna till liv och erbjöd egna modeller, berättar Joakim Stenberg, vd Cykelbranschen.

Brottats med synen på eldrift som fusk

Men försäljningen var fortfarande blygsam. År 2013 såldes bara omkring 9 000 stycken i landet. De som velat lansera elcykeln har också fått brottas med attitydproblem från de presumtiva kunderna. En allmänt spridd uppfattning har länge varit att det är fusk – cyklar gör man för att få motion. 

Men handlarna blickade förmodligen mot kontinenten där elcyklar i länder som Tyskland och Nederländerna utgjorde betydande andelar av den totala försäljningen.

 

Vändpunkten tycks ha kommit i och med regeringens elcykelpremie som presenterades i höstas. Den är knappast älskad av alla – men att staten tar 25 procent av kostnaden verkar ha gett elcykeln den slutliga knuff den behövde. Under cykelsäsongen 2016 såldes 45 000 elcyklar i Sverige, året därpå blev siffran 67 500, motsvarande 12 procent av alla sålda cyklar.

Cykelbranschens prognos för innevarande år är 130 000–150 000.

– Elcykelpremien är hela magin, säger Joakim Stenberg på Cykelbranschen.

Kina stor tillverkare

I dag finns en uppsjö märken på den svenska marknaden. Några siffror för respektive leverantör vill Cykelbranschen inte dela med sig av, men meddelar att Cycleurope, Ecoride, Merida, Scott och Vartex utgör de största. I Cykelbranschen ingår dock inte exempelvis Biltema som säljer billiga importerade elcyklar.

Kina är fortsatt det stora landet när det gäller tillverkning, men det kan komma att förändras om Europas strafftullar blir verklighet. Detta utreds just nu av EU-kommissionen.

Cycleurope i Varberg, med Crescent och Monark i stallet, utgör den starkaste svensk spelaren. Företaget är det överlägset största av de fyra som har tillverkning eller mer omfattande montering i landet. Martin Silberg är servicechef sedan 2010 och jobbade innan dess på konkurrenten Vartex i många år. Han konstaterar att trycket just nu är högt.

– Vår plan för året var att köra två linjer med elcyklar, men nu är vi uppe i fyra. Efterfrågan är sjukt hög. Cyklarna säljs så fort vi producerat dem, säger han.

Förutom elcykelpremien lyfter han övergången från 24 volt till 36 som viktig för elcykelns genombrott, vilket skedde kring 2014–2015.

– Motorerna blev mindre, tystare och alla seriösa aktörer gick över till det, säger han.

Forordnar mittmonterad motor

Framhjulsmotorer står fortfarande för omkring fyra femtedelar av den svenska marknaden, enligt Martin Silberg. Men han förordar den mittmonterade motorn som sitter i vevpartiet. Tyngdpunkten hamnar lägre och kraftöverföringen blir jämnare.

– Det förändras extremt fort. För bara tre år sedan utgjorde framhjulsmotorerna 95 procent. Jag skulle tro att vi når 40 procent mittmotorer i år.

Cycleurope har utvecklat ett eget drivsystem tillsammans med olika underleverantörer, kallat Egoing. Det byggs runt en motor från kinesiska Bafang, men med andra leverantörer av bat-teri och display, och kan anpassas för cyklar med såväl fram-, bak- och mittmotor.

– Tanken har varit att ta fram ett multifunktionellt system som kan konfigureras och därmed konsumentanpassas, säger han.

Crescent tillverkar även elcyklar med motorer från Shimano.

Vad gäller batterierna sker ingen egen utveckling i branschen, menar han, utan man åker snålskjuts på biltillverkarna. Martin Silberg konstaterar att det har varit stort fokus på större och större batterier de senaste åren men att det förmodligen kommer att plana ut.

– Många säger att du behöver 500 Wh. Men ny forskning visar att det uppstår plätering på cellerna om du kör för mycket med fulladdat batteri, vilket gör att kapaciteten sjunker. Är du en person som cyklar långt ska du ha ett stort batteri, annars kan du nöja dig med ett mindre, säger han.

Unicykel, med det japanskklingande varumärket Nishiki, monterar de flesta av sina cyklar i Hisingsbacka i Göteborg. Ramen byggs i Asien. Företaget fokuserar på sportiga cyklar för landsväg och stad. Hela 25 procent av de 2 000 cyklarna som tillverkas i Göteborg varje år är elcyklar, enligt vd Tommy Lager.

– Vi ser ett förändrat köpbeteende, att kunden tittar mer efter en produkt som håller. Det ska inte vara billigast möjliga, säger han.

”Mer äkta cykelkänsla”

Nishiki monterar antingen en mittmotor från Yamaha alternativt mitt- eller bakhjulsmotor från danska Promovec.

– Det kommer att bli alltmer mittmonterat nu. Det ger en mer äkta cykelkänsla. Tack vare vridmomentsensorn måste du själv vara en aktiv cyklist. Dessutom är det säkerhetsmässigt mycket bättre att ha motorn i mitten eller bak ifall du hamnar på lösgrus, säger han.

Tommy Lager instämmer med Martin Silberg kring batterihysterin som råder och menar att den nog kommer att lugna ner sig. Desto viktigare är att titta på kvaliteten på cellerna, menar han.

– Det sker en väldig utveckling just nu. Vi ser en mängd alternativ från 2020 och framåt som även kommer att påverka ramutformningen, säger han.

Skeppshult utmärker sig genom att vara den enda svenska tillverkaren som bygger ramen på hemmaplan. Företaget tillverkar cyklar av klassiskt snitt. Därför var det viktigt att behålla känslan av en Skeppshultcykel också vid elassistans, berättar delägare Magnus Andersson.

– Vi testade ett par olika frontmotorsystem. Höganäs kom med en motor till bakhjulet. Men då kan man inte ha fotbroms, vilket den svenska marknaden vill ha. Vi hittade inte riktigt rätt. Men sen kom Shimano med sitt mittmotorsystem. Eftersom vi redan använde deras växlar och bromsar kändes det rätt. Mittmotorn ger den sköna cykelkänslan som vi tycker är viktig, säger han.

Också Walleräng, ett premiummärke under Ecoride, har egen montering i Göteborg.

Svenska tillverkare av elcyklar

I Sverige finns fyra företag som bedriver egen tillverkning eller omfattande montering av elcyklar. Dessa är:

Cycleurope, med bland annat varumärkena Crescent och Monark, har montering i Varberg.

Skeppshult, med komplett tillverkning i Skeppshult. Är det enda europeiska cykelmärket med egen ramtillverkning.

Unicykel, med varumärkett Nishiki, har montering och tillverkning av hjul i Hisings Backa, Göteborg.

Walleräng, premiummärket inom elcykeljätten Ecoride, har förlagt monteringen till Högsbo i Göteborg.

Också Husqvarna har börjat sälja elcyklar, men tillverkningen sker i Asien.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt