Teknik från dataspel får nybyggen att låta – innan de har byggts

2018-10-30 06:00  

Hur kommer en ny järnväg att låta för dem som bor i närheten? Det kan en ny metod visa. ”Det blir som en digital tvilling av verkligheten” säger Ulf Hedlund, Tyréns.

Samhällsbyggarföretaget Tyréns 3d-visualiserar hur städer, områden och byggnader förändras. Nu kompletterar de sin plattform för visualisering med ljudverktyg, som exempelvis låter dig höra hur olika material i en byggnad påverkar bullernivån, innan huset byggts.

Sedan tidigare har Tyréns utvecklat plattformen Tyr Engine, där man med avancerad dataspelsteknik skapar virtuella miljöer i 3d för att åskådliggöra förslag eller förändringar i ett landskap, en byggnad eller en hel stad.

– Det blir som en digital tvilling av verkligheten. Om vi sedan kopplar ihop den med till exempel analysresultat, geodata, livscykelinformation, tidplaner och sensorer skapar det oändliga möjligheter i våra samhällsbyggnadsprojekt, säger Ulf Hedlund, affärsutvecklare och avdelningschef för geografisk analys på Tyréns.

Verktyget används i projekt i Gällivare-Malmberet

Tyr Engine används i dag i flera stora samhällsbyggnadsprojekt i Sverige, bland annat i större infrastruktursatsningar och i den omfattande omvandlingen av Gällivare-Malmberget. I det sistnämnda projektet har Tyréns bland annat kopplat samman alla olika delprojekt i en enda gemensam värld.

– Det gör det möjligt att följa arbetet på byggarbetsplatserna och planera hur de kan disponeras mer effektivt. Vi kan även resa i tiden och uppleva hur staden förändras under de år som projektet pågår, och se vad som händer när man till exempel flyttar byggnader och vägar, säger Ulf Hedlund.

Läs mer: Den digitala tvillingen avslöjade läckaget i kärnkraftverket

Nu samarbetar Tyréns med Luleå tekniska universitet för att utveckla ett ljudverktyg till Tyr Engine.

– Det betyder att vi även kan höra effekten av olika förändringar. Till exempel hur olika byggmaterial eller ytskikt påverkar bullernivån. Vi kan även höra hur ljudet från en planerad järnvägsdragning verkligen kommer att bli, och hur det påverkar intilliggande fastigheter. Allt kommer att kunna presenteras tillsammans i en gemensam vr-miljö, säger Ulf Hedlund.

På detta sätt ska det bli lättare att välja mellan olika alternativ i bygg- och infrastrukturprojekt, och att kommunicera förändringar med kringboende och andra berörda medborgare i samråd.

Tekniken är hämtad från spelmotorn Unreal Engine

Tyr Engine bygger på Epic Games spelmotor Unreal Engine, där teknik för 3d-ljud finns integrerat i programmeringsverktyget, så att få in ljud i den befintliga plattformen är inte svårt i sig.

– Utmaningen är att ta de beräkningsmodeller vi använder inom akustikvärlden, och koppla dem till ljud i vr-miljö. Det är såklart viktigt att beräkningarna stämmer, och en viktig del i arbetet blir att göra verifieringsmätningar i fysiska miljöer och kolla så de stämmer mot den virtuella världen, säger Ulf Hedlund.

Läs mer: Akustikforskare lånar teknik från spelvärlden

Enligt plan ska ljudverktyget börja användas skarpt under 2019.

Här är en film om Tyr Engine, utan ljudimplementeringen:

Tyréns grundades på 1940-talet

Tyréns är ett samhällsbyggnadsföretag med cirka 2 700 anställda i Sverige, Storbritannien, Baltikum och Danmark, grundat 1942.

I Sverige finns kontor från Kiruna i norr till Malmö i söder.

Tyréns ägs av Sven Tyréns stiftelse, som återinvesterar delar av sin vinst i forsknings- och utvecklingsprojekt.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt