Svenskar bygger om safaribilar till eldrift

2018-05-21 13:40  

Safaribilar som i dag går på diesel i Östafrikas nationalparker kan snart drivas tyst med el. Bakom projektet står ett nybildat svenskt företag.

För ett år sedan startades företaget Opibus av fem ingenjörs- och ekonomistudenter. Nu är studierna avslutade och om ett par veckor flyttar delägarna till Kenya.

– Vi har varit på plats i Kenya löpande under den senaste tiden, men nu flyttar vi ner mer permanent för att sätta upp produktionslinan tillsammans med vår personal på plats, berättar Filip Lövström, vd och teknikchef på Opibus.

Affärsidén är att med befintlig teknik konvertera de dieseldrivna bilar som används på safariturer till eldrift. För att det ska vara så enkelt som möjligt har Opibus tagit fram ett kit som består av elmotor, batteri och styrenhet.

– Vi vill plocka in en kunds bil på morgonen och på eftermiddagen köra ut den som en elbil. Genom att underlätta själva monteringsprocessen kan vi bygga om bilarna väldigt snabbt och lätt skala upp, säger Filip Lövström.

Komponenterna ryms i fyra boxar som monteras i motorhuven respektive på undersidan av bilen när den dieseldrivna drivlinans delar har lyfts ur.

Landcruiser HZJ79 i fokus

Kitet är framtaget av befintlig teknik, men en del egen programvara har Opibus utvecklat för att få drivlinans delar att samspela på ett bra sätt.

Idén att satsa på konvertering av Östafrikas safaribilar är sprungen ur Filip Lövströms relation till Kenya. Som barn bodde han periodvis i landet när pappan jobbade som läkare för Rotarys räkning.

– Hela världen står inför en omställning, även utvecklingsländer. Det finns över en miljard fordon i världen, om alla ska bytas ut helt och hållet krävs mycket resurser. Det är bättre att göra något bättre av de bilar som faktiskt finns, säger Filip Lövström.

Just safaribilar lämpar sig för konvertering till eldrift eftersom de oftast körs kortare sträckor och utgår från samma punkt, där de kan laddas på natten. Dessutom finns många av Opibus potentiella kunder, lodgeägarna, på avlägsna platser och är redan självförsörjande på el. Enligt Filip Lövström blir det därför enkelt att komplettera anläggningarna med solceller och laddstolpar till safarifordonen.

Prototypen till kitet är baserad på en Toyota Landcruiser Prado som Opibus har byggt om till eldrift i Sverige.

– Det funkade väldigt bra. Prestandan var över våra förväntningar och kalkyler. Så vi vet att bilarna kommer att hålla hög kvalitet, men utveckling har en fortsatt central roll framöver, säger Filip Lövström.

I Östafrika är det en tyngre Landcruisermodell, HZJ79, som kommer att stå i fokus eftersom den är vanlig på safariturer.

”Vår vision är ett fossilfritt Östafrika”

Batterierna kommer att ha en kapacitet om 30 eller 50 kWh, beroende på kundernas önskemål.

– Vi har lagt oss på en prestandanivå som matchar de gamla bilarna, säger Filip Lövström.

När Opibus delägare väl är på plats i Kenya och har fått igång sin anläggning ska först en bil byggas om som demonstrationsexemplar. Därefter ska den första bilen konverteras åt kund i början av augusti.

Läs mer: Surfa med svenska eldrivna brädan – utan både vågor och vind

Vem kunden är avslöjar inte Filip Lövström. Men han säger att företaget för diskussioner med flera andra lodgeägare.

– Vi vet att våra första kunder kommer att vara profilerade mot lyx eller ekoturism. Antingen kan de ge besökarna en lyxigare safari, eftersom den blir helt tyst, eller en mer ekoprofilerad upplevelse med en bil som inte har några utsläpp, säger han.

Safaribilar är bara första steget i Opibus vision.

– Vi vill driva på omställningen så att det finns en stor andel elbilar i Kenya år 2030. Vår vision är ett fossilfritt Östafrika och safarimarknaden är ett bra ställe att börja på, säger Filip Lövström.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt