Svenska spelbolaget satsar på nytt vr-center i Stockholm

2018-05-31 06:00  

Starbreeze har redan öppnat virtual reality-center i Los Angeles och Dubai. Nu är det dags för Stockholm.

Vore det inte för skylten ovanför glasdörrarna på Sveavägen, bara ett stenkast från Sergels torg, skulle man kanske börja undra. En bardisk, nötter i skålar och bekväma fåtöljer. På bistromenyn finns saker som ”grönsakscrudité med dipp”.

Men en trappa ner byter lokalen skepnad och gör skäl för namnet Enterspace VR. Här är en lång, sparsamt upplyst, korridor flankerad av en serie kammare bakom frostat glas. Inuti dem, i hyllfack längs ena väggen, står flera headset, samt datorer nedpackade i ryggsäckar. I några fall används HTC-headsetet Vive, men de flesta begagnar sig av Star VR som är det svenska spelbolaget Starbreezes egen huvudmonterade skärm.

Starbreeze, från början ett bolag från Uppsala, har alltid sysslat med dataspel, men uttrycken har varierat. Från stora tunga filmlicensspel till den mer känslomässigt drabbande Josef Fares-pärlan Brothers. På senare år har de gjort stor succé med Payday, där flera spelare rånar banker tillsammans.

Satsar på virtual reality

Samtidigt har Starbreeze på senare år satsat helhjärtat på virtual reality. Utöver Star VR, som de gör tillsammans med datorföretaget Acer, har de öppnat VR-center i både Los Angeles och Dubai. Stockholm blir den tredje lanseringen på kort tid. Både vd Bo Andersson Klint och vice vd Mikael Nermark sitter i styrelsen för Enterspace VR.

– Det vi har sett i Los Angeles och Dubai är att familjer kommer och att vi därför behöver alla typer av upplevelser, säger Mikael Nermark.

Den insikten har inte riktigt hunnit omsättas i praktiken ännu. Av de fyra upplevelser Enterspace ståtar med vid invigningen 31 maj går tre av dem – John Wick, The Mummy och The Raft – ut på att med automatvapen, granatkastare och hagelgevär skjuta på saker.

Läs mer: Tekniken i Starbreeze heta vr-satsning

Den fjärde och bästa upplevelsen – Ringwalker – är både mer lågmäld och mer hisnande på samma gång. Tillsammans med andra spelare åker man på en expedition strax ovanför Saturnus ringar. Likt de bästa vr-upplevelserna är känslan av närvaro oerhörd. Dessutom har Starbreeze ytterligare ett trumfkort, ett de flitigt använder sig av i samtliga fyra titlar. En variant av detta är ”buttkickern”.

När man spelar The Mummy sitter man i en helikopter. Det går till så att man sätter sig på en bänk i kammaren, datorn på ryggen och headsetet på. När spelet drar igång börjar bänken att skaka – något Starbeeze kallar ”buttkicker” – vilket gör inlevelsen bra mycket starkare.

Fysisk rekvisita i flera upplevelser

Nu är rumpsparkaren förbehållen The Mummy, men Starbreeze tar till verklig fysisk rekvisita i flera av upplevelserna. I John Wick och The Mummy håller man i vapenrepliker, i Ringwalker kan man ta stöd mot det säkerhetsräcke som sträcker sig längs den plattform man står på. Maeva Sponbergs, presschef på Starbreeze, nämner Ape-X, en upplevelse som kommer till Enterspace senare i år. I Ape-X spelar man som en cybernetisk apa på toppen av en skyskrapa (parallellerna till en annan berömd fiktiv primat är naturligtvis uppenbara).

– Där jobbar vi med höjdrädsla. Spelaren står på ett riktigt metallgaller så att den kan känna kanten. Där har vi också en stolpe man kan luta sig mot, eller krama, som vissa gör. Sedan är det 30 våningar ner.

Läs mer: 63 svenska vr/ar-bolag att ha koll på

Det finns redan flera virtual reality-center i Stockholm, men hos Enterspace tycks gästernas upplevelse i den verkliga världen vara lika viktiga som i den virtuella. Platschef Sara Strömgren har en bakgrund som krögare, men senast jobbade hon som regionchef för Designtorget. Båda dessa erfarenheter syns omgående när man kliver över tröskeln till Enterspace.

– Målet är att det ska vara en plats där alla känner sig välkomna. Alla får en chans att testa riktigt bra vr-teknik, säger Sara Strömgren.

– Vi ska försöka ge dig något du inte kan få hemma, det ska vara ”time well spent”, säger Mikael Nermark. Tanken är att ha ett utbud som kan tilltala alla i familjen, som på en finare biograf. Vissa är allvarliga, vissa är lite mer lättsamma. Vissa spelar man själv, vissa spelar man tillsammans med andra.

Tar med besökare till krigets Syrien

Detta med allvarliga vr-upplevelser har Starbreeze på andra håll tagit till sin spets. I en installation som kräver en yta på tolv gånger tolv meter, massor av rekvisita och en verklig skådespelare har de tagit besökare på filmfestivalerna Sundance och Tribeca till krigets Syrien.

Upplevelsen kallas Hero och den använder ett objektbaserat ljudsystem, rökmaskiner och värmelampor för att inbilla användaren att den står precis utom räckhåll för ett antal bomber som briserar mitt i den vardag många syrianer lever i.

När ljudet av explosionerna lagt sig hör man en pappa förtvivlat ropa att hans dotter fastnat under en massa bråte. Tanken är att se hur användaren reagerar i det läget.

– Vi har haft FN-ambassadörer, senatorer och soldater som testat den. Tre av tio avbryter efter att bomberna briserat, de klarar inte av det. En del börjar gråta i headsetet, säger Mikael Nermark.

Hero, utvecklat tillsammans med den hyllade studion Ink Stories, vann pris på Tribeca. Och även om den inte lär dyka upp på Enterspace så är den en indikation på att skjutspel kan få samsas med andra typer av upplevelser framöver.

– Vi kommer att utveckla konceptet efter hand, säger Sara Strömgren.

Det här är Starbreeze

Gör: Utvecklar egna dataspel. Bedriver också förläggarverksamhet och ger ut andra studiors spel. Har utvecklat vr-headsetet Star VR och är aktuella med invigningen av vr-centret Enterspace i Stockholm.

Ort: Numera Stockholm, men bolaget är grundat i Östhammar och ofta förknippat med Uppsala där de länge var verksamma.

Grundat: 1998.

Omsättning: 361 miljoner kronor (2017).

Antal anställda: 620 (2017).

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt