Svenska Melt & Marbles fett får växtburgare att smaka kött

2021-08-27 10:12  

Deras jäststammar sägs skapa exakta imitationer av djurfetter – som kan göra växtbaserat kött väldigt likt originalet. Nu har svenska Melt & Marble tagit in drygt 7,6 miljoner kronor i en investeringsrunda.

De växtbaserade köttimitationerna blir allt mer avancerade och vinner mark hos konsumenterna.

En utmaning är att växtfetter inte bär smaker på samma sätt som exempelvis nötfett – men nu har svenska Melt & Marble utvecklat teknik för få jästceller att producera fetter som är identiska med djurfetter.

Företaget anser att smaken hos många av dagens växtbaserade kött är undermålig jämfört med originalet. Men Melt & Marble utlovar inte bara en smakupplevelse som kött – deras fett ska även bete sig på samma sätt i stekpannan.

– Det här är något som vi vill uppnå. Vi håller fortfarande på och utvecklar våra stammar och processer, men vad vi kan göra med vår teknik är att skapa fetter som är identiska med djurfett och därmed också beter sig på samma sätt – i stekpannan, men även i upplevelsen när du äter det, allt från hur smaker lösgörs till känslan i munnen, säger Melt & Marbles grundare och vd Anastasia Krivoruchko till Ny Teknik.

Unik teknik

Med metabolisk ingenjörskonst och syntetisk biologi manipuleras deras egenutvecklade jäststammar att omvandla naturligt socker till fetter med väldigt specifika egenskaper. Fettet kan skräddarsys efter vilken proteinkälla som helst. Hur ensamma är då startup-företaget om sin teknik?

– Den är faktiskt ganska unik – det finns möjligtvis ett annat företag som använder en liknande teknik som vår, men övriga branschen utgår från andra metoder för att framställa fetter, säger Anastasia Krivoruchko.

Läs mer: Insektsmaten – snart på en tallrik framför dig

Enligt vd:n är deras teknik mer flexibel och kostnadseffektiv än andra lösningar, och den har väckt intresse bland investerarna. I Melt & Marbles investeringsrunda, ledd av Nordic Foodtech VC, tog de in 750 000 euro. Andra investerare är Purple Orange Ventures samt Chalmers Ventures och Pauligs investeringsbolag PINC.

Spinout från Chalmers

Företaget är sprunget ur forskning vid Chalmers, med medgrundarna Jens Nielsen och Florian David. Teamet har arbetat inom området i mer än tio år.

– Vi är faktiskt en spinout från en grupp vid Chalmers, som är bland de världsledande inom det här området. Och det är forskning som har pågått under lång tid där vi har utvecklat en stor expertis, säger Krivoruchko.

Läs mer: Mosa Meats forskningschef: ”Ett protein kostar en miljon euro per gram”

Tanken var ursprungligen att företaget, då under namnet Biopetrolia, skulle hantera forskarnas patent och att man skulle agera konsulter inom området åt större bolag. Men med det stora behov som fanns i branschen bestämde sig trion 2021 för att skapa en egen serie av fettprodukter.

Förhoppningen är att man ska kunna presentera sin första prototyp av ett nötfett mot slutet av året. Det kan dock dröja några år innan fettet dyker upp, då i nästa generation av växtbaserade köttprodukter.

John Edgren

Mer om: Odlat kött Kött

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt