Svenska ingenjörerna som var med och hittade Endurance

2022-03-17 06:00  

Vraket Endurance återfanns över 3 000 meter ner i det antarktiska Weddellhavet med hjälp av svensk teknik. – Jag trodde inte det var möjligt, säger Saab-ingenjören Thomas Andreasson.

Det skulle krävas flera försök innan Endurance den 5 mars 2022 till slut skulle återfinnas, på 3 008 meters djup och drygt 6,4 kilometer söder om den plats som fartygets kapten Frank Worsley ursprungligen räknat ut att det skulle vara. 

Falklands Maritime Heritage Trust and National Geographic Foto: Falklands Maritime Heritage Trust/National Geographic

Till sin hjälp hade expeditionen Endurance 22 två undervattensfarkoster som kallas Sabertooth, utvecklade av det svenska försvars- och säkerhetsföretaget Saab. Dessa har använts för att hitta, filma och dokumentera vraket, i vad Saab-ingenjören Lars Lundberg beskriver som en väldigt nyckfull miljö.

– Den största skillnaden jämfört med andra undervattensfarkoster är att vår farkost kan operera i alla frihetsgrader, vare sig vi sjösätter den i en tunnel eller i ett hål i isen. Sen har vi också möjligheten att ha en tunn fiberkabel mellan farkosten och fartyget så vi kan få upp sensordata i realtid och processa det direkt. Det gör att vi kan jobba effektivt med data, förklarar Lars Lundberg för Ny Teknik över satellittelefon.

Läs mer: Lista: Vrakgods – fem vrak på svenskt vatten

Han är en av två Saab-ingenjörer som ingår i expeditionen och som just nu befinner sig ombord fartyget Agulhas II. Båda är experter på autonoma undervattensfarkoster, men Lars Lundbergs fokus är hårdvara medan kollegan Thomas Andreasson är expert på mjukvara.

Saab-ingenjörerna Lars Lundberg och Thomas Andreassonär experter på autonoma undervattensfarkoster och har varit med och hittat fartyget Endurance. Foto: Foto: Saab

Sir Ernest Shackleton ville bli först i världen med att korsa Antarktis landvägen, från Weddellhavet via Sydpolen till Rosshavet. Men redan i Weddelhavet fastnade fartyget Endurance i den antarktiska packisen och alla 28 män ombord fick lämna skeppet. (De klarade sig).

Över 100 år sen skeppet sjönk

Den 21 november 1915, efter att ha varit fast i packisen i tio månaders tid, sjönk fartyget. Och det har alltså tagit över 100 år att återfinna det.

Sökområdet för expeditionen Endurance 22 var 300 kvadratkilometer. Det hade varit svårt att få till ett tillräckligt stort område isfritt för att ett traditionellt autonomt system skulle kunna göra en liknande undersökning, menar de svenska ingenjörerna.

– Den stora utmaningen när man jobbar på de här djupen är att veta var man är. Gps fungerar inte på havsbotten. Man behöver ett akustiskt system som fungerar även om fibern skulle gå av för att kunna ge farkosten kommandon med en position så de kan ta sig tillbaka till hempunkten, berättar Thomas Andreasson.

Läs mer: Dagboksgåta från Andrée-expeditionen kan få lösning

Det akustiska systemet går ut på att triangulera en ljudkälla och på så sätt ge en position till farkosten.

Här hittades Encurance. Under kartan: Saabs undervattensfarkost Sabertooth, som användes under Endurance 22-expeditionen.

Ingenjörernas resa ombord Agulhas II började den 5 februari. Saab blev dock inkopplade i projektet runt årsskiftet 2020/2021. Det var inte långt efter att ett tidigare försök att hitta Endurance hade misslyckats. Expeditionen hade den gången använt sig av ett annat slags undervattensfarkost som tappade all kommunikation. Då försvann också all kartinformation som hade samlats in. Agulhas II, som användes även då, fick dra sig tillbaka.

– En av de stora sakerna man lärde sig i och med att man hade en autonom undervattensfarkost 2019 som man tappade bort och att all data då försvann, var hur viktigt det var att ha ett kabelsystem, så man kunde ha farkosten kopplad till fartyget och få in data i realtid, så inget gick förlorat, berättar Thomas Andreasson.  

Läs mer: Svenske polarforskaren driver med packisen i Arktis

Sabertooth är 4 meter lång och 1,35 meter bred. Farkosten är utrustad med hd-kamera, sonar, sensorer, led-ljus, en kommunikationsantenn och ett litiumpolymerbatteri med en kapacitet på 30 kWH som räcker uppåt 20 timmar. Farkosten kan fungera helt autonomt men har också en tunn och stark fiberoptisk kabel som gör det möjligt att få upp data i realtid och samtidigt fungera som en livlina, eftersom den kan förhindra att farkosten försvinner. 

– Till skillnad från ett traditionellt AUV-system kan den här farkosten också vara stilla och har väldigt god precision i sina rörelser. När man väl hittar målet man letat efter kan man med samma farkost också inspektera föremålet. Det kan man inte göra om en farkost är format som en torped, då behöver den vara i rörelse hela tiden för att behålla sin stabilitet, förklarar Thomas Andreasson.

Endurance 22-expeditionen har utgått från det sydafrikanska isbrytande försörjnings- och polarforskningsfartyget Agulhas II. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust/Nick Birtwistle

Området som skulle undersökas är svårtillgängligt, både fysiskt och kommunikationsmässigt. Det var skäl till att Saab-ingenjörerna fick följa med på expeditionen. Att de också fick vara med om att hitta vraket blev en glad överraskning.

– Jag trodde inte att det var möjligt. Det här är ett område som för det mesta är täckt att tjock is. Därför var det inte självklart att vi skulle komma fram till rätt plats. Man kan ha en plan, men sen får man göra om den flera gånger om, säger Thomas Andreasson och Lars Lundberg fyller på:

– Det tar väldigt lång tid att söka av ett område, eftersom vi hela tiden behöver flytta och omgruppera båten eftersom isen driver så nyckfullt. Vi hade en tidsbegränsning och började närma oss gränsen när vi hittade vraket. Det var inte lika optimistisk stämning ombord på fartyget precis innan vi hittade vraket som när vi började vår expedition. Det är en fantastisk känsla att vi lyckades med det vi ville åstadkomma, säger Lars Lundberg.

Fartyget Endurance återfanns på 3 008 meters djup. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust/National Geographic

Ett vrak i gott skick

Och det över 100 år gamla fartyget som var byggt i trä har beskrivits som det mest välbevarade vrak man någonsin har hittat.

– Det var i ett så väldigt gott skick att det till och med fanns målarfärg kvar. Vattnet kring Antarktis har konserverat Endurance så det knappt har brutits ned alls, säger Lars Lundberg.

Fartyget Endurance får undersökas och filmas, men det är inte tillåtet att störa eller vidröra det. Med hjälp av insamlad data från Sabertooth ska det dock bli möjligt att ta fram en 3d-modell av vraket.

De svenska ingenjörerna och den övriga besättningen är nu på väg till Kapstaden, dit de väntas komma fram mot slutet av mars.

Sir Ernest Shackleton

Polarforskaren Sir Ernest Shackleton föddes den 15 februari 1874 på Irland, men flyttade till London i tioårsåldern. Under sin livstid hann han leda tre Antarktis-expeditioner, och han räknas till en av pionjärerna av forskningsfärderna in på Antarktis fastland.

Han blev mest känd för sin tredje och sista expedition till Antarktis, ombord skeppet Endurance. Det 44 meter långa och 7,6 meter breda skeppet hade han köpt i januari 1914. I augusti samma år började dess sista färd, från Plymouth till Antarktis. 

Sir Ernest Shackletons plan var att bli först i världen med att korsa Antarktis landvägen, från Weddelhavet via Sydpolen till Rosshavet. Men redan i Weddelhavet fastnade fartyget i den antarktiska packisen och alla 28 män ombord fick lämna skeppet. 

Den 21 november 1915, efter att ha varit fast i packisen i tio månaders tid, sjönk fartyget. 

Sir Ernest Shackelton dog drygt sex år senare, i januari 1922, bara 47 år gammal och på väg ut på sin fjärde expedition. 

Drygt 100 år efter Shackeltons död, den 5 mars 2022, återfanns Endurance.

Ania Obminska

Mer om: Vrak Skeppsvrak

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt