Svensk startup bygger vindkraftstorn i trä

2018-08-21 06:00  

Med en modulär träkonstruktion kan vindkraftstorn byggas högre, bli mer kostnadseffektiva och ge mer el, menar svenska Modvion. Nästa år reser de en 30 meter hög prototyp i Göteborgs skärgård för att testa tekniken.

Högre vindkrafttorn når starkare vindar och kan med större rotorblad driva större generatorer. Detta ger ett lägre pris per kilowattimme för den energi som vindkraften genererar. Men gränsen för cylindertransporter i EU och USA försvårar möjligheten att konstruera högre och därmed potentiellt sett mer kostnadseffektiva vindkraftstorn i stål.

Göteborgsföretagets Modvion menar att modulära vindkraftstorn i laminerat granträ är lösningen.

– Trä är väldigt starkt i förhållande till sin egen vikt, är lätt att transportera och betydligt billigare än stål. Våra tidiga estimat visade att det är 40 procent billigare att bygga ett vindkraftstorn i trä jämfört med ett i stål, berättar ingenjören Joakim Örneblad, affärsutvecklare och en av företagets grundare.

Modvion har ägnat de senaste tre åren åt att utveckla sin träkonstruktion. De egna datorsimuleringarna och beräkningar samt tester av forskningsinstitutet Rise har visat att konstruktionen ska vara både säker och stabil.

Prototyp i Göteborgs skärgård

Nästa år bygger de en 30 meter hög prototyp i Göteborgs skärgård för att testa tekniken.

Med moderna metoder är det möjligt att ta fram träkonstruktioner som klarar hög belastning, säger Joakim Örneblad. Utmaningen är få vindkraftsindustrin att gå mot höga konstruktioner i trä, på samma sätt som byggindustrin redan har gjort, menar han.

– Brandrisken i en sådan här konstruktion är något många frågar oss om, men massivträ är något helt annat än träfasaden på ett hus. Om en brand överhuvudtaget skulle få fäste, skulle den sprida sig på ett långsamt och förutsägbart sätt.

Läs mer: Vattenfall har startat världens kraftfullaste vindkraftverk

Konstruktionens största verkshöjd finns i den cirkulära konstruktionen och i förbanden, tycker Joakim Örneblad.

– För förbanden mellan modulerna har vi utvecklat en metod som fungerar väldigt bra. Förbanden behöver ha en lämplig styvhet i kombination med stor styrka utan att de påverkar tornets egenskaper, säger han.

Konstruktion med miljövinster

Grundarna ser flera miljövinster med sin innovation. Det går visserligen åt energi under tillverkningen av tornet men koldioxid binds också i träet under fotosyntesen. När vindkraftverket börjar generera el är det redan koldioxidneutralt, enligt Modvion.

Går allt enligt plan ska ett fullstort, 150 meter högt, vindkraftstorn i trä vara klart för leverans år 2020. Dess moduler ska vara så stora som möjligt utan att överskrida de tillåtna transportgränserna. Det fullstora tornet kommer därför att bestå av 68 moduler som monteras på plats till fem rörsektioner inför lyft.

Hur lång tid det kommer att ta att montera tornet vill inte Modvion berätta ännu, men företaget uppger att det kommer att vara ”konkurrenskraftigt mot andra konstruktioner”.

Så började det

Modvions första kapitel började på Chalmers Ventures, dit medgrundarna Joakim Örneblad och Otto Lundman var knutna. David Olivegren, entreprenör med bakgrund inom arkitektur och båtbyggen, hade en idé om att bygga modulära vindkraftstorn i trä. Han hörde av sig till acceleratorprogrammet och fick då kontakt med Chalmers-studenterna. År 2016 startade de tillsammans bolaget Modvion.

Utvecklingsarbetet har skett i samarbete med bland annat limträtillverkaren Moelven Töreboda.

Nästa år bygger Modvion en första prototyp av ett vindkraftstorn i trä i Göteborgs skärgård. Året därpå ska ett torn finnas i fullstor skala, 150 meter hög, och vara redo för leverans.

Modvions arbete har finansierats med pengar från bland annat Energimyndigheten.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt