Svensk it-teknik minskar utsläppen från flyget

2018-10-15 06:00  

Tack vare mer noggrann och aktuell väderinformation har Norwegian i ett testprojekt lyckats minska bränsleförbrukningen med i snitt 22 kilo per flygning. Totalt har koldioxidutsläppen minskat med 2 000 ton under tre månader.

(Texten är uppdaterad).

Projektet har genomförts i samarbete med det svenska it-bolaget Avtech, som utvecklar tjänster för digital överföring av väderinformation till flygplan.

Genom att överföra uppdaterade väderprognoser till flygplanet kan navigationsdatorn i cockpit optimera flygbanan under färden.

Läs mer: Här är de svenska satsningarna på bioflygbränsle

– Man vill till exempel undvika att flyga i mycket motvind. Och vindarna kan variera mycket på olika höjder, berättar Stig Patey, pilot på Norwegian, som har deltagit i projektet.

Systemet testades i 106 flygplan, Norwegians samtliga B737-plan, mellan oktober och december förra året. Under den perioden genomfördes cirka 29 000 flygningar och nära 100 000 vädermeddelanden skickades.

"Vi hämtar bara den data vi behöver"

I vanliga fall planeras flygplanets färd utifrån standardiserade väderprognoser från SMHI och internationella vädertjänster som engelska Met Office. Men den informationen är ganska lågupplöst och planeringen görs i god tid före take off, kanske fem eller sex timmar i förväg.

Avtech har via ett avtal med Met Office tillgång till betydligt mer högupplöst och aktuell väderinformation. Det svenska företaget har byggt en it-lösning som gör det möjligt att inför varje flygning automatiskt hämta väderprognoser för flera mätpunkter längs rutten.

Läs mer: Experter: Vi måste prata om flygets miljöpåverkan – på ett mer sansat sätt

Skillnaden i detaljnivå är stor. I de standardiserade väderprognoserna finns värden för var 140:e kilometer, medan Avtech kan lämna prognoser för var 10:e kilometer. Hemligheten är att it-lösningen hämtar information direkt från Met Offices mer avancerade modeller, i stället för de standardiserade filer som vanligtvis skickas till flygbolag.

– Skulle man skicka högupplösta filer skulle det bli så mycket data, jag tror att det är därför man har valt att skala ner. Men vårt system är inte känsligt för datamängder eftersom vi bara hämtar den data vi behöver för varje enskild flygning, säger David Rytter, teknikchef på Avtech.

Bränner bränsle om nedstigning påbörjas på fel ställe

Under flygningen kan piloten begära nya väderprognoser för att bli ännu mer uppdaterad och till exempel få förslag på att justera höjden för att spara bränsle.

I projektet med Norwegian har Avtech undersökt om deras väderprognoser ger bränslebesparingar vid flygning på marschhöjd och under inflygningen. När planet ska gå in för landning är det viktigt att inflygningen påbörjas på rätt ställe, den så kallade top of descent.

– Lägger man top of descent för tidigt kommer planet ner för tidigt och då måste man justera det i höjdled, då bränner man onödigt bränsle. Och lägger man top of descent för sent förbrukar man onödigt mycket bränsle på marschhöjden. Under själva inflygningen går motorerna på tomgång och man använder nästan inget bränsle alls, säger Stig Patey.

Felen minskade med 50 procent

För att utvärdera Avtechs väderprognoser har de jämförts med de väderförhållanden som flygplanet faktiskt har utsatts för. Dessa loggas i flygplanets färdskrivare, den så kallade svarta lådan.

Resultatet visar att Avtechs väderprognoser i genomsnitt avvek från de verkliga förhållandena med 15 grader för vindriktning och 3 knop för vindhastighet.

Läs mer: Första svenska civilplanet på decennier levereras

De verkliga förhållandena har också jämförts med de färdplaner som tas fram inför varje flygning och som baseras på standardiserade väderprognoser. Där var avvikelserna större, 30 grader respektive 7 knop.

Avtechs väderprognoser har alltså minskat felen med 50 procent.

2 000 ton i minskade utsläpp

Utifrån bränsleförbrukningen vid varje flygning har sedan en beräkning utförts för att bedöma hur mycket bränsle som har sparats tack vare att flygbanan har optimerats med de mer korrekta väderprognoserna. Resultatet visar att optimeringen har gett en besparing på alla flygningar, med mellan 1 och 80 kilo bränsle, och i genomsnitt 22 kilo per flygning.

Totalt sett bedömer Norwegian och Avtech att 640 ton flygbränsle har sparats, vilket motsvarar en minskning av koldioxidutsläpp med drygt 2 000 ton, under testperioden.

Läs mer: Forskare: ”Elflyg kan stå för hälften av flygresorna 2050”

Nu avser Norwegian att teckna ett avtal med Avtech om att köpa tjänsten så att den kan användas på alla flygningar. Dessutom hoppas bolagen kunna genomföra en studie för att se om det går att göra bränslebesparingar även i stigningsfasen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt