Premium

Sugproppar ska öka säkerheten för fartyg i Stockholms hamnar

Med hjälp av jättelika sugproppar kommer Mooremaster Nxg förtöja fartyg Foto: Illustration: Cavotec
Med hjälp av jättelika sugproppar kommer Mooremaster Nxg förtöja fartyg Foto: Illustration: Cavotec
Camilla Strümpel, kommunikationschef på Stockholms hamnar
Camilla Strümpel, kommunikationschef på Stockholms hamnar
Finnlines kommer att använda Mooremaster Nxg för sina färjor i Kapellskär Foto: Kustbevakningen
Finnlines kommer att använda Mooremaster Nxg för sina färjor i Kapellskär Foto: Kustbevakningen
Här i Kapellskär kommer systemet att installeras Foto: Stockholms hamnar
Här i Kapellskär kommer systemet att installeras Foto: Stockholms hamnar

En ny förtöjningsteknik som använder gigantiska sugproppar ska öka säkerheten och minska omlastningstiderna för fartyg som lägger till. Stockholms hamnar blir först ut i Sverige att testa tekniken.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil