Sugproppar ska öka säkerheten för fartyg i Stockholms hamnar

2021-07-13 16:24  

En ny förtöjningsteknik som använder gigantiska sugproppar ska öka säkerheten och minska omlastningstiderna för fartyg som lägger till. Stockholms hamnar blir först ut i Sverige att testa tekniken.

Det är det schweiziska verkstadsföretaget Cavotec som ligger bakom sugproppstekniken, kallad Mooremaster. Ny Teknik har skrivit om den förut, senast för nio år sedan.

Läs mer: Sugpropp håller fartyget på plats

Nu är tekniken däremot på gång och ett kontrakt kommer inom kort att skrivas mellan Cavotec och Stockholms hamnar om att installera en sugproppslösning i Kapellskärs hamn. Hamnen är en av de viktigaste maritima länkarna för passagerar- och godstransporter i Europa och har pekats ut som en så kallad comprehensive hamn inom det omfattande EU-nätverket Trans-European Transport Network (TEN-T). Det är också EU-bidrag inom satsningen Motorways of the Sea som gör installationen av Cavotecs förtöjningssystem möjlig.

– Trossläggning är ett av det farligaste moment som finns i en hamn och genom att installera ett automatiskt trossläggningssystem kan vi öka säkerheten, vilket givetvis är positivt, säger Camilla Strümpel, kommunikationschef på Stockholms hamnar, till Ny Teknik.

Kapellskär först i Sverige

Moormastersystemen ersätter de klassiska förtöjningstamparna med fjärrstyrda vakuumdynor. Den senaste modellen av Mooremaster heter Nxg och lanserades i oktober förra året. I Finland finns redan tre installationer av systemet, men hamnen i Kapellskär blir först ut i Sverige. Cavotec kommer inom kort att börja tillverka och installera de system som är planerade att tas i bruk 2023.

Läs mer: Fossilfritt i hamnen ger gräddfil för transportörer

Systemen kommer att förtöja Finnlines befintliga färjor samt två 235 meter långa superstar ro-pax-färjor som för närvarande håller på att byggas. Fartygen anländer till varje hamn två gånger dagligen, dels i Kapellskär, dels i Nådendal, strax nordväst om Åbo i Finland.

"Kompletterar övriga satsningar"

– Det här är en spännande och bra satsning som kompletterar de övriga satsningar med nytt passagerartorn och landelförsörjning för fartyg i hamn som vi genomför i Kapellskär, säger Camilla Strümpel.

Mooremaster lanserades för 20 år sedan och har hittills använts bland annat för elektriska färjor i Norge samt för olika typer av fartyg i Danmark, Finland – men hamnen i Kapellskär blir först i Sverige. Tekniken är patentskyddad och bland konkurrenterna finns nederländska Mampaey, som bland annat har installerat sitt system på en färja i London.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt