Premium

Sugproppar ska öka säkerheten för fartyg i Stockholms hamnar

En ny förtöjningsteknik som använder gigantiska sugproppar ska öka säkerheten och minska omlastningstiderna för fartyg som lägger till. Stockholms hamnar blir först ut i Sverige att testa tekniken.

Publicerad

Det är det schweiziska verkstadsföretaget Cavotec som ligger bakom sugproppstekniken, kallad Mooremaster. Ny Teknik har skrivit om den förut, senast för nio år sedan.

Nu är tekniken däremot på gång och ett kontrakt kommer inom kort att skrivas mellan Cavotec och Stockholms hamnar om att installera en sugproppslösning i Kapellskärs hamn. Hamnen är en av de viktigaste maritima länkarna för passagerar- och godstransporter i Europa och har pekats ut som en så kallad comprehensive hamn inom det omfattande EU-nätverket Trans-European Transport Network (TEN-T). Det är också EU-bidrag inom satsningen Motorways of the Sea som gör installationen av Cavotecs förtöjningssystem möjlig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här