Streaming ger Sony ett Playstation 5-dilemma

2019-11-28 06:00  

Lokal hårdvara med Playstation 5? Eller streaming med Playstation Now? Nästa år ska Sony sälja två sätt att spela på.

På flera sätt befinner sig Sony i en märklig sits.

För det första har företaget satsat på streaming av Playstation-spel i nästan tio år. Det förvärvade det en gång så haussade streamingbolaget Gaikai redan 2012 och lanserade Playstation Now – som i dag har över 700 titlar – för tre år sedan.

Ändå är det Google Stadia alla pratar om nu. Och om de inte pratar om Stadia så är det Microsofts Xcloud. Två streamingkonkurrenter som inte alls har kommit lika långt på området som Sony.

För det andra ska Sony släppa Playstation 5 sent nästa år. Å ena sidan måste företaget alltså övertyga folk om att köpa en ny skinande låda. Å andra sidan måste de samtidigt hamra in budskapet om att Playstation Now är den bästa streamingtjänsten.

Hur länge kan Playstation Now var ett komplement?

Hur löser man det dilemmat? Så här svarar Suman Rath, generaldirektör på Playstation i Norden.

– Vi på Playstation tror starkt på att erbjuda ett val. Du kan ha kul med både konsolspel och streamade spel, eller välja ett av sätten. Just nu är Playstation Now mer ett komplement till nuvarande konsolägare, särskilt sådana som vill ta igen sådant de missat. För som du vet har vi inte det senaste Call of Duty på Playstation Now, eller det senaste Fifa.

Frågan är bara hur länge Sony kommer att ha råd att se Playstation Now som ett komplement. Med Stadia bygger Google en renodlad streamingtjänst och lär – även om lanseringen visade sig bli minst skakig – göra allt som står i deras makt för att kunna släppa spel samma dag som de släpps i butik.

Läs mer: Här är allt vi vet om Playstation 5

Om de utgåvor av Call of Duty och Fifa som kommer under 2021 släpps samtidigt på alla plattformar – inklusive Stadia – så undrar man naturligtvis hur Sony tänker hantera det. Suman Rath blir defensiv när jag frågar.

– Om du söker efter en kommentar så har jag ingen. Att jag inte kan tala om våra konkurrenter förvånar dig säkert inte, säger han.

Sony lär behöva fila på det svaret, för frågan kommer garanterat att dyka upp ofta de kommande åren. Ett Sony eller ett Microsoft har knappast råd att underskatta kraften i den teknik som redan har svept över musik-, film- och tv-industrin och ryckt upp allt med rötterna.

Men Microsoft har en ny Xbox att sälja, och Sony har en ny Playstation.

Playstation 4 gjorde debut 2013. För några år sedan kom en uppgraderad variant med stöd för hdr (high dynamic range) och 4k. Microsoft gjorde i princip samma sak med Xbox One.

Läs mer: Här är allt vi vet om Xbox Two

Den långsamma utgivningstakten av ny hårdvara har gjort att spelkonsoler alltid släpat efter utvecklingen på pc-sidan, där den senaste hårdvaran kan pressa fram mer detaljrikedom och snabbare återgivning av de senaste spelen.

Samtidigt har konsolköparna uppskattat enkelheten som Playstation och Xbox erbjuder. En pc kan kräva mer underhåll och engagemang. Med streaming ska det dock potentiellt sett bli enklare än någonsin. Hårdvara, lagring och uppdateringar förpassas till historien, eller åtminstone till spelbolagens datahallar.

Frågan är förstås om spelkonsoler i vardagsrummet på sikt blir överflödiga.

– Om vi kommer att se en döende konsolmarknad? Nej, jag tror inte det. Återigen, det handlar om att erbjuda val, säger Suman Rath.

I vilket fall som helst spår analysfirmorna att streaming av spel kommer att växa kraftigt de kommande åren. Enligt IHS Market var marknadsvärdet för molnbaserade tjänster inom spel 387 miljoner dollar 2018 och väntas springa iväg till 2,5 miljarder dollar 2023.

Sonys Playstation Now, som släpptes i Sverige tidigare i år, är förstås ett gott exempel på streamingens förtjänster. Spelen kan ta något längre tid att starta, men i övrigt brukar Now fungera som den ska.

Bättre betalmodell

En annan tidig fördel för Playstation Now är dess betalmodell. Google Stadia kräver en månadskostnad beroende på vilken prestanda man är ute efter (lägsta prestandan är dock gratis) och tar sedan styckpris per spel. Playstation Now kostar 110 kronor i månaden för hela utbudet.

Det var dessutom ett erbjudande som blev mer attraktivt under hösten, när Sony adderade nyare titlar som det kritikerrosade God of War, det fortfarande enormt populära Grand Theft Auto V och Uncharted 4: A Thief's End till Playstation Now. Spelen är dock bara tillgängliga under en tremånadersperiod.

– Det är vår approach just nu: att addera vissa nya titlar under en begränsad tid för att spelaren ska kunna uppleva dem, säger Suman Rath.

Samtidigt är Sonys streamingaffär en droppe i havet jämfört med omsättningen av Playstation 4. Playstation Now hade 700 000 prenumeranter 31 mars i år (vilket var före en större lansering på fler marknader, inklusive den svenska) och har vuxit med ungefär 40 procent per år sedan 2016.

Men Playstation 4 har sålts i 103 miljoner exemplar, något som innebär att PS4 är den näst bäst säljande konsolen någonsin. Bara Playstation 2 har sålt bättre.

Några nya detaljer om Playstation 5 har dock Suman Rath inte att bjuda på, utöver det som redan är känt. Han nöjer sig med att konstatera:

– Vi befinner oss i en fantastisk fas, med nästa generations spelkonsol som kommer till marknaden nästa år.

Här är 4 tjänster för spelstreaming

Google Stadia är tjänsten som får mest uppmärksamhet. Men den har gott om utmanare. Här är 4 andra sätt att streama spel.

Microsoft Xcloud

Playstation Now har funnits i flera år, men har än så länge inte gjort något större väsen av sig. Stadia har gjort mycket väsen av sig, men förmodligen inte på det sätt Google hade önskat sig. Samtidigt lurar Microsofts Xcloud i skuggorna, och av det lilla som går att urskilja kan den tjänsten mycket väl bli förstahandsvalet för den som vill streama spel.

Jag köpte aldrig en Xbox One, utan nöjde mig med en Playstation 4. Inte för att det hindrat mig från att spela Xbox One-spel. Genom att prenumerera på Xbox Game Pass kan jag spela Forza Horizon 4, Gears 5 och Sea of Thieves så länge prenumerationen är aktiv. Game Pass har blivit en stor succé för Microsoft.

Men nästa år får tjänsten ytterligare en valmöjlighet: streaming. Just nu måste jag trots allt ha en pc som klarar att köra ovan nämnda spel. När Xcloud bakas in Xbox Game Pass kan du sälja gamingdatorn, såvida du nu vågar lita på att din wifi-uppkoppling håller måttet. Eller såvida du nu orkar vänta på 5g.

När det här skrivs är Xcloud tillgängligt för betatestare i ett fåtal länder, och än så länge sker all streaming via Android-telefoner. Men likt Googles ambitioner för Stadia vill Microsoft att Xcloud på sikt ska kunna användas på alla sorters skärmar.

En osäkerhetsfaktor är hur Microsoft tänker betalt för Xcloud. Men om det blir en månadskostnad där alla Xbox Game Pass-spel ingår skulle tjänsten kunna vara mer lockande än Google Stadia, där användaren måste köpa de flesta spelen var och för sig.

Playstation Now

Med tanke på att Sony var riktigt tidigt ute med spelstreaming – Playstation Now har trots allt funnits i tre år – så är det uppseendeväckande att företaget inte gjort något vettigt av sitt försprång. Playstation Now kan mest betraktas som ett sätt att spela äldre Playstation-titlar i en upplösning på maximalt 720p. Först någon månad före lanseringen av Google Stadia vaknade Sony, genom att sänka månadskostnaden till 110 kronor och genom att erbjuda nyare titlar som till exempel God of War.

Geforce Now

Med 400 spel i biblioteket är grafikjätten Nvidias streamingsatsning Geforce Now värd att spana in. Geforce Now befinner sig i en till synes evig, kostnadsfri, beta och för att släppas in i gemenskapen måste du ställa dig i kö. Du behöver en pc, Mac eller Nvidias egen medieströmningsenhet Shield TV. Och, inte minst, så behöver du redan ha köpt spelen via Steam, Uplay eller Battle.net för att kunna streama dem.

Play Hatch

Finska Angry Birds-studion Rovio såg hur marknaden för smarttelefoner skulle utvecklas före Apple ens hunnit lansera Iphone. Så det är kanske inte så konstigt att Rovio-avknoppade Hatch var tidiga med att kläcka idén om 5g-streaming. Så tidiga att företaget redan lanserat Play Hatch, där användaren kan streama mobilspel för en fast månadskostnad. Det påminner förstås om ett mobilspelens Netflix eller Spotify och Hatch tror att den affärsmodellen kan komma att ersätta det som kallas free-to-play, där spel innehåller en massa dolda avgifter.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt