Startupföretagen: Så här föddes våra idéer

2018-05-18 17:05  

En idé är ursprunget till alla framgångsrika bolag. Men hur uppstår en sådan? För Kry började det med frustration.

Vid finalen för 33-listan i Stockholm berättade tre i dag framgångsrika bolagsföreträdare om hur fröet till just deras företag föddes.

Kry har skapat en teknisk lösning och organisation för att flytta in läkarbesöket i telefonen eller läsplattan. Idén uppstod 2013 och har sin grund i en från början negativ känsla, frustration, men som i stället vändes till en drivkraft.

– Idén föddes ur en egen upplevelse. Det var helt enkelt svårt att komma till sjukvården, berättade Krys Sverigechef Livia Holm under panelsamtalet.

Läs mer: Här är vinnarna av 33-listan 2018

Bolaget grundades ett år senare, 2014. Kry verkar inom den offentliga sektorn. Livia Holm kallar branschen för svår.

– Den är reglerad och obenägen att förändra. Systemet är i grunden inkompatibelt med digitalisering, sa hon.

För Acconeer uppstod idén på ett annat sätt. Företaget har utvecklat en liten och strömsnål radarsensor till bland annat mobiltelefoner. Den används för att mäta avstånd som i sin tur behövs för exempelvis ansiktsdetektering och geststyrning. I dagsläget används exempelvis ir-sensorer i stället. Mikael Egard, COO på och medgrundare, berättade hur de ville få nytta av radarteknikens bättre precision.

– För oss har det egentligen handlat om att tillgängliggöra radartekniken som annars används i betydligt större applikationer, sa han.

Läs mer: 5 misstag startups gör när de söker kapital

Från början var idén att bygga affären kring de intellektuella rättigheterna kring tekniken.

– Men vi upptäckte att marknaden inte hade möjlighet att ta emot den produkten. Därför utvecklade vi en egen fristående komponent för konsumentmarknaden, sa han.

Det tredje bolaget som berättade om idéprocessen var Cellink som tillverkar vävnad med hjälp av biobläck och 3d-skrivare. Företaget har växt snabbt och har i dag 55 anställda, berättade Johan Lövgren, hårdvaruchef.

För Cellink, som grundades 2016 av Hector Martinez och Erik Gatenholm, var idén hela tiden att växa globalt. De ville förändra marknaden för biobläck, berättade Johan Lövgren som med kort varsel fått täcka upp för Erik Gatenholm i paneldiskussionen.

Läs mer: App som sätter ljus på färdigheter vinner tekniktävling

Men grundarna insåg snabbt att 3d-skrivarna var dyra och bara tillgängliga för ett fåtal. De kostade 100.000 dollar och uppåt. Därför bestämde de sig för att även utveckla egna skrivare. Redan den första versionen kunde de pressa till 5.000 dollar.

Precis som i Acconeers fall har alltså den ursprungliga idén till företaget förändrats och utvecklats genom åren, något som alla paneldeltagare betonade på ett eller annat sätt:

– Ha en tydlig produktvision men lås inte fast den helt. Omvärlden rör sig så snabbt, uppmanade Livia Holm på Kry.

Företagen som deltog

Kry erbjuder läkarbesök i mobilen. Bolaget grundades 2014 av Joachim Hedenius, Johannes Schildt, Josefin Landgård och Fredrik Jung Abbou. 2016 omsattes 3,4 miljoner kronor.

Acconeer har utvecklat en liten radarsensor för exempelvis mobiltelefoner. Bolaget grundades 2011 av Mikael Egard och Mats Ärlelid. 2016 omsattes 10,2 miljoner kronor.

Cellinks 3d-skrivare kan skriva ut vävnad, exempelvis ny hud, med hjälp av biobläck. Företaget grundades 2016 av Hector Martinez och Erik Gatenholm. 2016-2017 omsattes 21,5 miljoner kronor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt