Stålverket drivs av solel från 750 000 solpaneler

2021-10-18 13:27  

En solcellsanläggning om 300 MW ska täcka nästan hela elbehovet för stålverket i Colorado. De utlovar bland det grönaste stålet i världen.

Fossilfritt produktuion står på många industriers önskelista – och i Colorado satsar man på solel. Där har företaget Lightsource BP dragit igång Bighorn Solar project, med ambitionen att solpaneler ska täcka nästan hela elbehovet för stålverket Rocky Mountain Steel i staden Pueblo. Stålverket tillverkar järnvägsräls och rör av stålskrot.

Nu får stålverket 750 000 solpaneler om sammanlagt 300 MW. Anläggningen är den största i USA som uteleslutande levererar till en kund.

Bolaget ägs av den ryska stål- och gruvjätten Evraz, som räknar med att stålverket i Pueblo ska minska de årliga utsläppen med 433 000 ton koldioxid. För närvarande skickar Bighorn Solar project el till nätet, men i november ska anläggningen vara i full drift.

Solenergi ska driva ljusbågsugnar

Solelen ska bland annat användas för att driva ljusbågsugnarna där mer än en miljon ton skrot smälts per år, skriver Financial Times. Solcellerna kan bidra med 90 procent av elbehovet på stålverket, enligt tidningen.

Övergången till solel banar väg för en nedstängning av ett kolkraftverk i staden, som tidigare har stått för elproduktionen. Nu planeras också för en utbyggnad av stålverket.

– Det här projektet visar att när företag samarbetar kring innovativa lösningar så går det till och med att få bort kolet inom sektorer där det är lika svårgenomförbart som vid stålproduktion, säger Kevin Smith, vd för Lightsource bp Americas, i ett pressmeddelande.

Svenska stålindustrin ställer om

I Sverige finns flera projekt inom stålindustrin för att tillverka stål utan eller med lägre koldioxidutsläpp.

Här är några artiklar om hur industrin ställer om.

I bergrummet 30 meter under marken ska det cylinderformade vätgaslagret byggas. Foto: Tomas Bergman

Här ska stålindustrins vätgas lagras – 30 meter under mark

Lagring av vätgas väntas bli en viktig pusselbit i stålindustrins omställning till fossilfri tillverkning. Tanken är att vätgas ska produceras av elektrolysörer när elen är billig och sedan kunna sparas i ett underjordiskt lager tills gasen behövs i stålverket.

Bergtunneln leder ungefär 100 meter in i Svartöberget utanför Luleå. Längst ned, ungefär 30 meter under markytan, har ett bergrum sprängts ut. Det mäter cirka sju gånger fem meter, men tre meter till ska sprängas bort i botten.

– Det här är en världsunik anläggning. Så vitt vi vet har det inte byggts tidigare, säger Mikael Nordlander, chef för industriforskning på Vattenfall.

Läs hela reportaget om vätgaslagret i Luleå här.

Världens första fordon tillverkat av fossilfritt stål, enligt Volvo. En elektrisk och autonom lastbärare av modellen TA15. Foto: Volvo

Här är världens första fordon av fossilfritt stål

Nyligen visade ståltillverkaren SSAB och lastbilstillverkaren Volvo upp världens första fordon tillverkat av fossilfritt stål.  

Fordonet är en elektrisk och autonom lastbärare av typen TA15, med 15 tons lastkapacitet.

Länk till artikeln om fordonet.

Ett stycke glödgat stål formas på Ovako i Hofors. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ovakos stålverk i Hofors vätgaspionjär: ”Strategiskt viktig insats”

Stålbolaget Ovako bygger Sveriges största anläggning för produktion av vätgas i anslutning till bolagets verksamheter i Hofors i Gästrikland.

Enligt bolaget blir Ovako med den nya anläggningen först i världen med att värma stål med vätgas inför valsning. Satsningen består av flera delar och en tankstation för vätgasdrivna stora fordon planeras i anslutning till anläggningen.

Här finns hela artikeln om Ovakos omställning.

Maria Persson Gulda. Foto: Nicklas Thegerström

Teknikchefen: Så ska vi tillverka fossilfritt stål

Det första nya stålverket i Sverige på 60 år – med fossilfri produktion. Det är uppstickarbolagets plan.

H2 Green Steel siktar på att sälja sitt stål till Europas bilindustri samt vitvaruutvecklare, möbelfabriker och byggindustri. Bolaget ser sig inte som en konkurrent till Hybrit (LKAB. Vattenfall och SSAB).

– Årsproduktionen av platt stål i Europa är cirka 100 miljoner ton, det är en enorm marknad. Jämfört med det är vi bara en spott i Atlanten. Jag tror att vi och Hybrit kommer att ha väldigt mycket nytta av varandra, säger teknikchef Maria Persson Gulda.

Läs hela intervjun här.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt