Sportmotorcyklarnas stamfader – världens dyraste japanska sporthoj

Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Niklas Dahlin

GRAFIK. Japanska sportmotorcyklarnas stamfader såldes nyligen på auktion till rekordpris.

1969 presenterade Honda sportmotorcykeln CB750. Den var snabb, tillförlitlig och prisvärd. Hemligheten var en kombination av avancerad teknik som fick konkurrenterna att se vingliga och gammalmodiga ut.

I vinnarreceptet ingick en jämngående tvärställd fyrcylindrig motor, femväxlad låda, elstart och skivbroms.

CB 750 räknas idag som de japanska sportmotorcyklarnas stamfader. Nyligen såldes en prototyp av modellen tillverkad 1968, året innan serieproduktion på H & H Classics- auktionen i Storbritannien för närmare 260 000 dollar.

Honda CB 750 blir därmed den dyraste japanska motorcykeln som sålts på auktion.

 

Det här är grafikuppslag för Teknikhistorias sajt, bli premiumläsare här. Prenumerera på Teknikhistoria här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt