Spionhärvan i Formel 1 när Ferrari och McLaren gick i klinch

2018-09-15 06:00  

TEKNIKHISTORIA. Industrispionage, ont blod, offentlig förödmjukelse och nästan en miljard i böter. Formel 1-säsongen 2007 gick till historien när Ferrari och McLaren gick i närkamp.

”Formeln” i Formel 1 står för de regler som dikterar hur bilarna får vara konstruerade. Och det finns en anledning till att varje stall håller sin egen formel lika hårt tryckt mot bröstet som om det vore receptet på Coca-Cola.

Särskilt efter junidagen 2007 då Trudy Coughlan, maka till McLarens designchef Michael Coughlan, klev in på en kopieringsbutik i Surrey och bad att få en enorm trave dokument inskannade och brända på två cd-skivor.

Läs mer: Brittiska Formel 1-satsningen blev ett kraftfullt fiasko

Vad hon inte visste var att hon just lämnat över 780 sidor bevismaterial för den största konspirationen i F1-historien – rakt i famnen på en total främling. Som också råkade vara en hängiven anhängare av McLarens värsta rival.

Ont blod mellan Ferrari och McLaren

När F1-säsongen startade 2007 fanns det redan ont blod mellan McLaren och Ferrari. Det italienska stallet höll helt plötsligt på att bli omkört av den kaxiga uppstickaren från Storbritannien. Som hämnd norpade Ferrari McLarens senaste stjärnskott, Kimi Räikkönen.

Men internt på Ferrari bubblade en ännu allvarligare konflikt. Efter att deras teknikchef slutat förväntade sig Nigel Stepney, chefsmekaniker med stjärnstatus, att det var hans tur att få en befordran. När den till hans förvåning uteblev bröt han mot ett av det hemlighetsfulla stallets heligaste hederskodex – genom att ventilera sin frustration i media.

Läs mer: Den märkliga sexhjulsracern från 1976

Kedjan av händelser som skulle leda till Stepneys undergång började med att han blev påkommen intill Ferraris bil strax efter att någon saboterat den genom att hälla pulver i tanken. Polis tillkallades, och kunde snabbt avgöra att spår av samma pulver fanns i Stepneys byxfickor. Man bestämde sig för att göra en husrannsakan.

Laptopen avslöjade Nigel Stepney

Historiken på Stepneys laptop avslöjade att han hade skrivit ut 780 sidor av extremt detaljerad information om 2007 års Ferrari-bil. Med F1-mått mätt var det ungefär som om han hade kopierat USA:s kärnvapenkoder för att sälja dem till Ryssland.

Med undantaget att han inte sålt informationen. Han hade gett bort den gratis till en vän.

I frustrationen över sin uteblivna befordran hade Stepney börjat skvallra för sin ex-kollega Michael Coughlan, som numera jobbade på McLaren. Coughlan lyssnade nyfiket, men McLarens ledning drog öronen åt sig. Industrispionage är extremt riskabelt i en sport där konstruktionskostnaden för en bil uppgår till 100 miljoner kronor – exklusive forskning, utveckling, reservdelar och reparationer. De beordrade Coughlan att avbryta all kontakt med Stepney.

Läs mer: Bilen som körde ett enda lopp

Coughlan tog in vad de sa. Sedan hoppade han på ett plan ner till Barcelona för att möta Stepney personligen. Medan de tog en fika i den pittoreska hamnen tog Stepney fram ytterligare en Ferrariritning, som denna gång visade bilens bromssystem. I bilen tillbaka flygplatsen gav han sedan Coughlan en avskedspresent i form av ett antal interna Ferrari-dokument.

Personal i kopieringsbutik förstod

Det är oklart vad exakt som rörde sig i Michael Coughlans huvud när han bad sin fru gå till kopieringsbutiken.

Resultatet blev hur- som helst att både han och McLarens högkvarter fick utstå husrannsakan. Det gav bevis för att Coughlan inte bara visat de hemliga dokumenten för en av sina chefer, utan att han också kontinuerligt hållit McLarens ingenjörer och förare uppdaterade om hur Ferrari utformat varenda detalj av sin bil. McLarens bedyranden att Coughlan agerat helt på eget bevåg föll lika platt som Stepneys kreativa berättelse om att han skrivit ut de där hundratals dokumenten för eget bruk, och att det i själva verket var Ferrari som spionerat på honom hela tiden.

Läs mer: Porsche renoverar bortglömd Formel 1-bil

När dammet lagt sig hade McLaren fått betala 100 miljoner dollar i böter till det internationella bilsportförbundet FIA, och berövats alla poäng i 2007 års konstruktörsrankning, som de tidigare hade varit på väg att vinna.

I Ferraris ögon var det dock en klen tröst. Som styrelseordförande Luca Cordero di Montezemolo sa till Wired: ”Den som vinner 2008-säsongen kommer antingen göra det med delar av en Ferrari eller en hel Ferrari.”

Förmodligen var han på bättre humör några månader senare, när Ferrari slutade överst på konstruktörsrankningen, Nigel Stepney var på väg att dömas till ett år och åtta månaders fängelse, och det mest turbulenta året i F1-historien till slut började krympa i backspegeln.

Alfred Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt