Soldrivet plan ska flyga människa till stratosfären

2020-06-17 15:43  

En färd till stratosfären i ett solcellsdrivet propellerplan. Schweizaren Raphaël Domjan hoppas göra avtryck i historieböckerna med målet att flyga upp till stratosfären.

Är man en äventyrare så är man. Och i takt med att det blir allt svårare att hitta unika ”jag är först i världen”-upplevelser på jorden blickar många uppåt.

En entreprenör som siktar högt är Raphaël Domjan. Han har tidigare seglat runt jorden med en soldriven båt, nu ska han som förste människa flyga upp till den höjden i ett flygplan drivet av solljus.

– Vårt mål är att demonstrera att nuvarande teknik och solenergi ger oss möjligheten att gå längre än vad fossila bränslen kan göra, säger Raphaël Domjan i en intervju med Robb Report.

Projektet har redan rullat i några år och försöket att ta sig upp till stratosfären är planerat till 2022. 

Själva flygningen pågår i lite över fem timmar. De första två tar planet upp till runt 18 000 meters höjd. Där ska schweizaren att kontemplera med stjärnorna i en kvart – för att sedan börja återresan som förväntas ta tre timmar. 

– De största utmaningarna är att ladda batterierna, temperaturen och det låga trycket. Alla dessa element behöver specifika tekniska lösningar. Vi ger oss in i en helt ny miljö eftersom det här aldrig har gjorts tidigare.

Läs mer: Nya rymdkapplöpningen – Förenade arabemiraten planerar stad på Mars

Den höjd som Solarstratos siktar på är 60 000 fot, vilket motsvarar 18 288 meter. Om man når dit innebär det att det lilla propellerplanet flyger högre än vad de flesta andra plan klarar av. Dock är det en bra bit kvar till den höjd som exempelvis spionplanet SR-71 Blackbird flög på (nära 26 000 meter) – för att inte tala om den höjd på 38 969 meter som Felix Baumgartner hoppade fallskärm från 2012.

Personerna bakom projektet talar om att planet tar sig till kanten på rymden, men det är en bra bit kvar från den höjd som Raphaël Domjan planerar att ta sig till.

Över 99,9 procent av all atmosfär finns under 100 km höjd, därför anser många (däribland Fédération Aéronautique International) att rymden börjar vid 100 km. Det är även här Karmanlinjen går, vilket innebär att vid den här höjden måste en farkost färdas snabbare än jordens omloppshastighet för att få tillräckligt med lyftkraft från atmosfären.

Läs mer: Så påverkar Spacex uppskjutning rymdindustrin: ”Lika stort som T-Forden”

Nasa har dock bestämt att gränsen ligger vid 80 km och att de som färdas ovanför detta betraktas som astronauter.

Skulle något fela på vägen till stratosfären kan det snabbt gå åt pipsvängen. En av grundförutsättningarna med soldriften har varit att planet ska vara lätt, därför är det inte trycksatt.

Det i sin tur innebär att Raphaël Domjan måste ha en trycksatt rymddräkt på sig för att klara av flygningen. Detta begränsar rörligheten – och hans möjligheter att försöka överge flygplanet för att använda fallskärm.

Fakta Solarstratos

Typ: Tvåsitsigt propellerplan

Längd: 8,5 meter

Vingspann: 24,9 meter

Vikt: 450 kh

Framdrift: 4-bladig propeller, 2,2 meter

Motor: Elmaskin

Max effekt: 32 kW / 2200 rpm

Motoreffektiviet: 90 procent

Solceller: 22 m2

Effektivitet solceller: 22-24 procent

Batteri: Litiumjontyp

Batterikapacitet: 20 kWh

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt