Snart kan våra prylar sköta betalningen själva

2018-06-14 06:00  

Kontaktlöst, biometriskt eller med ett swish? Hur vi betalar har förändrats dramatiskt på bara några år. Men snart kommer frågan om vem som betalar åt oss. Och svaret kan vara: bilen.

En bil stannar vid en bensinmack. En person kliver ur, tankar och åker därifrån utan att betala. Den detaljen har nämligen bilen själv tagit hand om.

– Det här kan vara tre år bort, eller fem år bort. Men det kan också ske tidigare än du tror. All teknik för att göra detta finns redan, säger Kevin Gordon, som jobbar med innovation på brittiska betalgiganten Worldpay.

Tillsammans med Intel skissar Worldpay nu på hur en sådan lösning skulle kunna omsättas i praktiken. Och de är de inte ensamma om: många i betalindustrin rusar mot det område som brukar benämnas ”fordon-till-infrastruktur”.

En av aktörerna är svenska biometriföretaget Fingerprints, som tidigare i år tecknade ett mångårigt avtal med Gentex, ett amerikanskt bolag som tillverkar backspeglar. Tanken är att Fingerprints ska bygga teknik för irisscanning som Gentex kan montera i eller kring speglarna.

– Du sätter dig i bilen och verifieras med dina irishinnor. Stolar, musik och sådant ställs in automatiskt. När du kommer till bensinmacken tankar du och kör iväg. När du kommer hem kopplas fordonet till din hemautomation. Garagedörren öppnas, bostaden larmas av. Det är en bild av vad som kommer att hända, säger Christian Fredrikson, vd på Fingerprints.

Under mobilmässan MWC i Barcelona hade Worldpay och Intel byggt ett litet kvarter i lego där en folkabuss var uppkopplad till ett lokalt 5g-nät. Den kommande nätverksstandarden ses som en dörröppnare för morgondagens autonoma tjänster.

Det är redan i dag smidigt att tanka. De sekunder man sparar på att knappa in sin pinkod är försumbara. Men det här är lika mycket en förberedelse för ett samhälle där bilen inte bara betalar själv, utan också kör själv. Ett samhälle där en robot fyller tanken eller sätter i kontakten.

På en konferens om e-legitimation och digital identitet i Stockholm nyligen nämnde även Morgan Sellén, vd för Verifone Sverige, detta med bilen som plånbok. Men han påminde också om att det inte finns någon anledning till att detta börjar och slutar med fordonsindustrin. Ett kylskåp, sa han, kommer också att kunna betala själv.

Verifone är mest kända för att tillverka betalkortterminaler. Men liksom alla andra i betalindustrin måste de ta hänsyn till vilka konsekvenser biometriteknik, smartphones, internet of things och peer to peer-betalningar kommer att innebära. Om Swish var en global lösning och alla mobiler hade irissensorer skulle naturligtvis handlarnas behov av en kortterminal att minska.

– Visst är vi på väg mot en ganska annorlunda värld, konstaterar Christian Fredrikson på Fingerprints.

Annorlunda för många av oss, men naturlig för generation Z, den grupp som i dag är i tonåren eller är unga vuxna. Analysföretaget Accenture spår att de kommer att utgöra hela 40 procent av USA:s konsumenter redan om två år. ”I takt med att den här gruppen tar sig ut i arbetslivet och deras finansiella behov blir mer komplexa så kommer de radikalt förändra betalmarknaden”, skriver Accenture.

Dagens tonårsgeneration visar att det inte bara handlar om att spara några sekunder vid tankstationen, utan om ett kulturellt skifte. De förväntar sig att det digitala vardagslivet ska fungera utan friktion, helst utan de själva behöver på tänka på det.

De förväntar sig också att betalupplevelsen ska vara anpassad för individen. ”De vill att deras mobila plånbok ska tänka åt dem. Ett exempel är att den automatiskt väljer det kort som innebär det mest förmånliga kunderbjudandet eller största besparingen”, skriver Accenture.

Så att man inte bara slipper betala för drivmedlet på egen hand, man får det mest förmånliga priset också.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt