Skogsjätten: Tillsammans med Northvolt blir vi först med träbaserat batteri

2022-08-02 14:19  

Skogskoncernen Stora Enso har skapat ett anodmaterial av lignin från trä. Nu ska bolaget hjälpa Northvolt att bli först med att kommersialisera ett träbatteri.

Lignin ger trä dess hårdhet, och forskarvärlden har tittat på att använda trädens polymerer för skapa allt från transparent trä till utfyllnad i asfalt.

Stora Enso har lyckats omvandla lignin till ett hårt biobaserat kol som kan ersätta grafit som anodmaterial i batterier. De kallar materialet för Lignode, och sedan ett drygt år kör bolaget en pilotanläggning för tillverkning i industriell skala i Finland.

Sunila bruk i Kotka i södra Finland. Foto: Stora Enso

Nu inleder Stora Enso ett samarbete med Northvolt om att utveckla batterier där anodmaterialet kommer från skogen.

– Vi har just etablerat det här samarbetet med dem. Vi jobbar mot att så småningom kommersialisera det. Vi befinner oss i det tidiga stadiet avseende att använda materialet i batterikoncept, men det handlar snarare om industrialisering än vetenskap – ett grundarbete kring att få fram en produkt som kan tillverkas i stora volymer med identiska egenskaper, säger Lauri Lehtonen, chef för Lignode på Stora Enso till Ny Teknik.

Läs mer: Northvoltbolag når "milstolpe" med litiumjonteknikens "heliga graal"

Han berättar att man samtidigt jobbar med många andra batteritillverkare, men ännu har ingen kommersialiserat tekniken. Och Lauri Lehtonen hoppas att Northvolt blir först då de båda bolagen delar med sig av sina kunskaper med varandra samt har en hög ambition för hållbarhet.

– Även om det handlar om komplex teknik som väldigt få företag kan greppa så förstår vi varandra. Med våra kunskaper om förnybara material och deras fantastiska expertis kring celltillverkning är det en ”slamdunk”, säger han.

Nästan all grafit i dag kommer från Kina

Lignode bidrar med ett miljömässigt hållbart anodmaterial som ersätter fossilbaserade material. Lauri Lehtonen konstaterar att det finns problem med grafit. Särskilt syntetisk grafit framställs av fossila material som petroleumkoks och stenkolstjära.

Läs mer: Teknikvalet: Vilka batterier ska sitta i Volvos elbilar?

Till det kommer avsaknaden av en lokal försörjning i Europa.

– I dag tillverkas 95 procent av grafiten i Kina, och om inget förändras så kommer det fortsatt att vara så. För Europa är tillgången en säkerhetsfråga och vi behöver hitta en lösning för vår biltillverkning. I skogen har vi ett förnybart material och vi har fler träd än någonsin, med en certifierad skogsindustri, säger Lauri Lehtonen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt