Skena i taket när svenska elvägstekniken flyttar in i australiska gruvor 

2021-08-27 06:00  

Gruvjätten Glencore och ytterligare sex bolag ska utvärdera om den svenska elvägstekniken kan användas för att bli kvitt dieselfordon. För att passa i gruvmiljö har bolaget flyttat skenan från marken till luften. 

Svenska bolaget Evias, med Nevsgrundaren Kai Johan Jiang som huvudägare, kommer att testa en omarbetad version av sin elvägsteknik i australiska gruvor.  

Evias har tillsammans med den australiska ingenjörsfirman Olitek startat samarbetet Bluvein, med målet att föra elvägstekniken till gruvnäringen. Syftet är att minska klimatpåverkan och avgasutsläppen från gruvfordonen.

Gruvor anammar el

För gruvmaskiner är elektrifieringen redan ett faktum, inte minst eftersom frisk luft är hårdvaluta nere i gångarna. Att slippa ventilera ut avgaser är ofta en stor fördel. Svenska Epiroc säljer till exempel batterielektriska gruvmaskiner sedan 2016

Hittills har Bluvein slutit avtal med sju australiska gruvbolag om att testa tekniken: Northern Star Resources, Newcrest Mining, Vale, Glencore, Agnico Eagle, Anglogold Ashanti och OZ Minerals. En demonstrationsanläggning i Brisbane utgör det första steget.

Josephine Adorelle, vd för Evias. Foto: Evias

För ungefär ett och ett halvt år sedan blev Gunnar Asplund, innovatören bakom elvägstekniken, kontaktad av Newcrest som var på jakt efter ett sätt att elektrifiera gruvverksamheten, berättar Evias vd Josephine Adorelle. 

– Han insåg att man inte skulle komma i mål med enbart batterier eftersom det skulle behövas dubbla uppsättningar. Och att utföra batteribyte på så tunga maskiner skulle bli komplicerat. Tanken var i stället att försöka ladda fordonen under färd, säger hon till Ny Teknik. 

För ett år sedan kopplades även Evias in. Företaget har köpt rättigheterna till elvägstekniken av Gunnar Asplunds bolag Elways. I juli i år var samtliga rättigheter förvärvade.

Skena i taket

Men elvägen som ska byggas i Brisbane kan av naturliga skäl inte byggas nedsänkt i marken. Underalaget i gruvor medger inte det, till skillnad från den asfalterade vägen vid Arlanda. I stället ska skenorna monteras i gruvgångarnas tak. Strömavtagaren placeras följaktligen ovanpå fordonen i stället för under. Systemet påminner på så sätt mer om konventionell energiförsörjning för elektriska tåg, Siemens elvägsteknik vid Sandviken eller om hur Boliden Minerals elektrifierade Aitikgruvan med kontaktledningar.

Ett av fordonen inom Bluveinprojektet som ska förses med energi från skenan. Foto: Evias

Men varför då inte använda den beprövade kontaktledningstekniken snarare än i sammanhanget oprövad elvägsteknik? Systemets tekniska mognadsgrad är i dagsläget kring 3–4 på TRL-skalan, som står för technology readiness level. 

– Det är främst en säkerhetsfördel. Vi har inga öppna ledare som går att komma åt oavsiktligt. Vårt system är petsäkert, säger Josephine Adorelle.

800 kW likström

Strömmen slås på och av i 50-meterssektioner. Vid Arlanda har effekter om 200 kW växelström hittills använts, men kapaciteten uppgraderas nu till 800 kW likström. Vad effekten blir i gruvprojektet är ännu inte beslutat. 

– Behovet av laddning finns främst upp ur gruvan. På vägen ner regenereras ju den förlorade lägesenergin. Det kanske räcker med 200 kW växelström, säger hon. 

Evias kan återanvända mycket av den teknik som redan utvecklats när elvägen nu ska tas till gruvan, omkring 75 procent. Den största utmaningen är att tyngdkraften inte längre hjälper till att trycka strömavtagaren mot skenan.  

– I stället har vi styrhjul på sidan som klämmer åt och hjul som rullar den framåt. Det är en lite annorlunda teknik och en nervkittlande utmaning. Vad händer om det hamnar en sten där eller när fordonet börjar vibrera, frågar sig Josephine Adorelle.

Tanken är att alla typer av gruvfordon ska kunna försörjas med energi från elvägen. Foto: Evias

Målet är att börja bygga demonstrationsanläggningen nästa år och sedan utföra tester i ett par tre år. Därefter är frågan om det även kommer att krävas en pilotanläggning för att kunna certifiera systemet inför kommersialiseringen. 

– Det fina är att vi gör det här i samarbete med kunder. Vi kan lyssna in deras behov och anpassa oss efter det, säger Josephine Adorelle. 

Evias köpte elvägen av Elways

Evias grundades 2018. Kai Johan Jiang, som grundade elbilstillverkaren Nevs (numer sålt till kinesiska jätten Evergrande), är största ägare av Evias.

Bolaget har köpt elvägstekniken som utvecklats av innovatören Gunnar Asplund i företaget Elways. Förvärvet blev helt slutfört i juli i år. 

Gunnar Asplund har en roll som senior rådgivare åt Evias utvecklingsteam. 

Bolaget har åtta anställda och engagerar även ett antal konsulter. 

Fakta: Josephine Adorelle, vd för Evias. 

Johan Kristensson

Mer om: Elväg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt