Premium

Skanska vill bygga svensk höghastighetsbana som i Kina

En höghastighetsbana byggd på pelare 10–20 meter upp i luften. Fabriker med ett par mils mellanrum som prefabricerar brospann. Och enorma maskiner som lyfter dem på plats. Det föreslår Skanska. 

Publicerad

Byggbolaget Skanska har samarbetat med China Railway International Group om hur den svenska höghastighetsbanan skulle kunna byggas. CRGI har byggt flera tusen mil räls på pelare de senaste decennierna. 

– De är ett av världens största byggbolag sett till omsättning, mycket på grund av höghastighetsbanan. Vi har fått möjlighet att studera deras tekniska lösningar och produktionsmetoder, säger Skanska Sveriges vd Gunnar Hagman till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här