Ska man köpa en Playstation 5 – eller bara streama de senaste spelen?

2019-10-15 14:30  

Kampen om dagens och morgondagens spelkonsumenter börjar inte när Playstation 5 och Xbox Scarlett släpps om ett år. Den börjar här och nu. Striden står mellan Playstation Now, Microsofts Project Xcloud och Google Stadia, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

För tjugo år sedan tog det en evighet att ladda ned en mp3, men de allra flesta kunde nog förstå vartåt det barkade. De som förstod det allra bäst startade plattformar som Youtube, Spotify och Netflix. Innehåll kunde lagras på en avlägsen plats och sändas till en användare långt bort tack vare allt bredare och snabbare kommunikationsvägar.

Idag är infrastrukturen för telekommunikation så väl utbyggd att den globala nedladdningshastigheten för mobila nätverk i genomsnitt är 28,02 megabit per sekund. För fast internetlina går det ännu snabbare: 66,52 megabit per sekund. I 26 länder kan mobilnäten i genomsnitt leverera över 40 Mbit/s. 21 länder har genomsnittliga bredbandsfarter på över 100 Mbit/s.

Läs mer: Här är allt vi vet om Playstation 5

Det går kort sagt undan, på ett sätt som hade varit otänkbart för bara tio år sedan. Ändå är det här snigeltempo jämfört med 5g, åtminstone om den tekniken håller vad den lovar.

Förutsättningarna är alltså på plats för att kunna streama beräkningstunga och interaktiva saker som spel. En viss skepsis råder fortfarande bland lågfördröjningsknarkare som kräver spelupplevelser med extremt korta svarstider.

Fullspäckad spelhöst

Men det har inte hindrat Sony, Microsoft och Google från att inleda ett nytt slag om spelvärlden – ett helt år före Playstation 5 och nästa Xbox börjar säljas i butik.

Hösten 2019 är nämligen redan fullspäckad:

* Playstation Now begåvades med tunga speltitlar och blev billigare. Sony har faktiskt haft en streamingtjänst, Playstation Now, i flera år. Men det har varit en avskalad historia, som främst streamat äldre titlar till Playstation 2, 3 och 4. För några veckor sedan sänkte dock Sony priset från 149 kronor till 110 kronor, samtidigt som företaget adderade God of War, Grand Theft Auto V och Uncharted 4: A Thief's End. Spelen är dock bara tillgängliga fram till början av januari, men det är en tydlig indikation på att Sony är väl medvetna om vad som händer hos konkurrenterna. Och på tal om det så har faktiskt Sony och Microsoft till viss del börjat samarbeta på det här området, för att stävja hotet från Google.

* Microsoft rullade ut en betaversion av Project Xcloud. Xcloud är kort och gott Xbox i Azure-molnet och är nu ute på test hos spelare i USA, Sydkorea och England. De som har tillgång till Xcloud kan streama spel som Halo 5, Gears 5 och Sea of Thieves till Android-enheter.

* Google Stadia släpps i november. Då måste man dock vara redo att hosta upp 1399 kronor för att få en Chromecast Ultra (den dosa man sätter i tv:ns hdmi-port), en Stadia-handkontroll och två tremånadersprenumerationer. Under nästa år ska man kunna kliva in i gemenskapen utan denna avgift. Då kan man välja antingen Stadia Pro för 99 kronor i månaden (om man är ute efter att spela i 4k) eller en basvariant som inte kostar något.

Läs mer: Då släpps nästa Xbox – Project Scarlett

Grejen är dock att spelen till Stadia måste köpas separat, trots att de streamas. Det väcker onekligen frågor om ägandeskapet. För vad händer om Google släcker ner servrarna om tre, fem eller tio år? Det är inte ofta jag dammar av mitt Nintendo 64 från mitten av 90-talet, men möjligheten att spela Ocarina of Time finns åtminstone.

Jag gissar att det försöket blir kortlivat och att den eller de som vinner slaget om spelstreaming erbjuder en modell likt den Spotify och Netflix begagnar sig av.

Potentiellt stor publik för spelstreaming

Google har på kort tid bröstat upp sig ganska rejält och lockat till sig spel som Borderlands 3, Watch Dogs: Legion, Baldur's Gate 3 och Cyberpunk 2077. Företaget har till och med lovat att fördröjningen på Stadia inom några år ska bli kortare än med lokal hårdvara (som en spelkonsol i hemmet), tack vare artificiell intelligens och förutseende algoritmer.

Stadia har således mycket att leva upp till. Jag skulle bli förvånad om plattformen, åtminstone inledningsvis, fungerar så himla smidigt som Google föreställt sig. Man ska dock inte göra misstaget att tro att eventuella Stadia-barnsjukdomar ska ses som en fingervisning om framtiden. En bit in på 20-talet lär många tycka att det enklaste, smidigaste och förmodligen billigaste sättet att spela de senaste spelen är att streama dem.

Läs mer: Sony och Microsoft satsar på dataspel – tillsammans

Om vi använder de globala snitthastigheterna för mobilnät och fast internet som mått går det snabbt att konstatera att det redan nu finns en potentiellt stor publik för spelstreaming. Google rekommenderar 10 mbit/s om man står ut med en upplösning på 720p. För den som ännu inte skaffat en 4k-skärm räcker 1080p och då är den rekommenderade hastigheten 20 Mbit/sekund. För den kräsne är farter norr om 30 Mbit/s lämpligt. Då utlovas 4k, hdr, 60 fps och 5.1-surround.

Köpa eller streama?

Det är inte tu tal om att Sony och Microsoft kommer att gå all-in när det gäller Playstation 5 och Xbox Scarlett (som än så länge är ett arbetsnamn). Här har dock Google potentiellt sett en fördel. Utan att som Sony och Microsoft vara fjättrade vid lokal hårdvara som ska leva i mellan fem och sju år kan de uppgradera Stadia med mer kraftfulla komponenter efter behag. Utvecklare som gör spel till samtliga plattformar skulle kunna optimera sina titlar på Stadia, medan Playstation 5 och Xbox Scarlett till slut blir reliker från 2020.

Sony och Microsoft skulle förstås kunna hålla jämna steg via sina respektive streamingplattformar (och med en eller annan hårdvaruuppgradering likt Xbox One X), men det är en balansakt: Playstation Now får ju inte framstå som helt överlägset Playstation 5.

Det kommande året blir högintressant. För frågan redan nästa höst kommer att handla om man ska köpa en ny konsol, eller om man kan konstatera att man lika gärna kan streama de senaste spelen.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt