Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”

2020-02-05 06:00  

Svenska självkörande lastbilar är redan ute och kör, främst inne på avskilda platser. För det stora genombrottet måste lastbilarna få komma ut på allmän väg, menar bedömare.

Einride: ”En USA-etablering 2020 är planen”

I fjol blev Einride först i världen att släppa ut en helt förarlös lastbil på allmän väg, när deras hyttlösa T-Pod – sedan dess har namnet kortats ner till bara Pod – började arbeta vid en av logistikjätten DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

Sedan dess har flera andra satsningar inletts: bland annat har Einride ingått innovationspartnerskap med Helsingborgs hamn.

– Just nu analyserar vi flera godsflöden i hamnen. Nästa steg blir automatisering och elektrifiering av transporter, säger Einrides vd och grundare Robert Falck.

Läs mer: Här kör Einrides förarlösa lastbil i stadsmiljö

Och i december inleddes en kundrelation med Coca-Cola European Partners, som ansvarar för produktion, distribution och försäljning av Coca-Colas varumärken i Sverige. Planen är att under detta år starta en pilot, där en Pod sköter leveranser mellan Coca-Colas och Axfoods lager i Jordbro utanför Stockholm.

Einrides Pod. Foto: Einride

Men det mest intressanta som händer just nu, enligt Robert Falck, är Einrides pågående USA-satsning.

– Vi har kundrelationer med stora retailbolag där och är inne i en väldigt spännande fas. En USA-etablering 2020 är planen. Det går otroligt fort i USA, även lagstiftningen går fortare fram än jag trott att den skulle. I stora delar av södra USA är det redan tillåtet med körning på allmän väg utan någon i bilen, säger han.

Läs mer: Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Robert Falck ser också utmaningar som måste övervinnas.

– Det finns konservativa krafter bland lastbilstillverkarna, som vill behålla gamla strukturer. Som hellre ser att man automatiserar befintliga dieselplattformar än tar fram nya elektrifierade. Och det är kanske inte så konstigt om man är van att tjäna pengar på dieselfordon, säger Robert Falck.

Men eldrivna, autonoma lastfordon har framtiden för sig. På den punkten är Robert Falck säker:

– Om tio, femton år kommer det här att vara det dominerande sättet att transportera styckegods. Det är dessutom en nödvändighet ur hållbarhetsperspektiv, eftersom sju eller åtta procent av de globala koldioxidutsläppen kommer från lastbilstransporter. Vi har ett stort ansvar att driva på utvecklingen, säger han.

Volvo Group: Hyttlösa Vera ska ut på allmän väg i Göteborg

Volvogruppen startade redan 2018 den så kallade Electric Site, tillsammans med Skanska. Åtta helelektriska, självkörande dumprar under namnet Volvo HX2 arbetar tillsammans med el- och elhybriddrivna arbetsmaskiner i en bergtäkt i Göteborg, som Ny Teknik har skrivit om.

I det norska kalkbrottet Brønnøy Kalk ska sju autonoma Volvolastbilar transportera kalk genom tunnlar från dagbrottet till krossen. Det är Volvos första levererade kommersiella lösning med självkörande lastbilar, där Brønnøy Kalk köper en komplett transportlösning och betalar per levererat ton istället för en summa per lastbil.

– Vi är där och kör, och ska vara i full operation under året, säger Sasko Cuklev, ansvarig för automationslösningar på Volvo Trucks.

Läs mer: Nvidia: ”Volvo kommer att bli ett högteknologiskt företag”

Volvo Vera. Foto: Volvo

Den helt hyttlösa, eldrivna dragbilen Vera ska användas i samarbete med logistikjätten DFDS och hamnoperatören APM Terminals. Syftet är att driftsätta ett uppkopplat system för kontinuerligt flöde av varor från ett DFDS logistikcenter till en terminal i Göteborgs hamn, delvis på allmän väg.

– Där är vi ännu inte publika med när vi går i operation, men implementeringen är igång, säger Sasko Cuklev.

Volvo CE:s HX2. Foto: VolvoCE

Dessa tre initiativ – implementationen av HX2, Brønnøy Kalk-samarbetet, och Verasatsningen – är de tre intressantaste inom Volvos arbete med autonoma lösningar just nu, anser Sasko Cuklev.

– Detta är de lösningar där vi går mot riktig implementation, där det finns en affär bakom. Det finns såklart många utmaningar, men en sak som är väldigt viktig är att få till en lösning som är robust och operationell. För det är en sak att köra en demo, en helt annan att köra 24/7 i skarp produktion, säger han.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

Generellt fokuserar Volvo starkt på autonoma lösningar för inhägnade områden, som gruvor, hamnar, bergtäkter och andra hubbar.

– Men körning på publika vägar, och kanske närmast körning från hubb till hubb, är ett annat segment vi arbetar med. Tyvärr kan jag inte berätta mer om detta i dagsläget, säger Sasko Cuklev.

I dagsläget jobbar Volvo utifrån att autonoma godstransporter ska utgöra ett tillskott till dagens lösningar, snarare än att ersätta dem.

– Kraven på transportsystemet ökar, med leverans på dagen, leverans till dörren och så vidare. Det behövs komplement till de befintliga lösningarna. Men det här att självkörande lastbilar ska rulla överallt, det ligger längre in i framtiden, säger Sasko Cuklev.

Scania: Måste ut på allmän väg för att få lönsamhet

Bland Scanias pågående satsningar på självkörande lastbilar finns ett projekt i Australien, där en autonom tipplastbil, Scania XT, sedan nästan två år tillbaka arbetar i en saltgruva.

Scania XT. Foto: Scania

I ett annat projekt har man testat så kallad platooning (konvojkörning där en mänsklig förare kör en lastbil, som följs av flera andra som programmerats att följa efter ledarbilen) i Singapores hamn.

Och i höstas presenterades den helt hyttlösa konceptlastbilen Scania AXL. Rent funktionsmässigt utformad för att utföra samma typ av arbete som Volvos autonoma lastbärare HX2.

Läs mer: Scania presenterar hyttlös lastbärare

Scanias AXL. Foto: Dan Boman 2019

Men detta är bara ett par exempel. Håkan Schildt, som är chef på Scanias affärsenhet Autonomous Solutions, uppger att Scania har flera andra kunder som de arbetar med kring lösningar för självkörande lastbilar.

– Vi har många projekt igång, men det är inte alla som vi kan prata om. Alla vi jobbar med om detta vill vara först med de autonoma tillämpningarna, så de flesta är lite restriktiva med att prata öppet, säger han.

Vad ser du som intressantast av det Scania gör inom det här området just nu?

– Alla de projekt vi kör inom hubbar. Just nu ligger mycket fokus på det, i väntan på att lagstiftning och teknikutveckling möjliggör körning på allmän väg. Så lastbilssektorn kommer att hitta business cases för självkörande fordon tidigare än personbilssektorn.

Men i förlängningen är det enligt Håkan Schildt nödvändigt med bredare tillämpningar, som omfattar allmän väg, för att få ekonomi i satsningarna på autonoma lastbilar. Han jämför med entreprenad- och arbetsmaskiner, där det redan finns ett antal autonoma enheter i drift på inhägnat område.

– Men där talar vi om ett begränsat antal applikationer. Det går inte så många maskiner i gruvor och liknande, som man kanske kan tro. Autonomi på lastbilssidan handlar om investeringar på många miljarder, och då måste man slå ut det på stora volymer. Det gäller för oss att komma över puckeln hubb till hubb, säger han.

Vilka utmaningar måste övervinnas för att nå dit?

– Rent tekniskt tror jag alla aktörer brottas med perceptionen, att få fordonen att skaffa sig en tillräckligt bra bild av omvärlden. Och det handlar ju inte bara om förarlösa fordon. Vi talar om lastning, lossning, lastsäkring, dokumentation med mera – gränssnitten i hela transportsektorn måste justeras.

Som nämnts måste förstås också lagstiftningen anpassas.

– Tillståndsmässigt ser vi att vissa länder är väldigt progressiva, till exempel USA och Singapore, men även i de nordiska länderna ser vi att ett regelverk börjar komma på plats. Och det är i de länderna jag tror vi kommer få se de stora tillämpningarna, säger Håkan Schildt.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt